Mechanisatie

Achtergrond 1704 x bekeken 13 reacties

Combi-werktuigen overleven niet

Al zo lang er machines zijn, proberen fabrikanten combinaties te maken om de kosten te drukken. Maar die combi-werktuigen zijn niet goed genoeg.

Al zo lang er machines zijn, proberen fabrikanten combinaties te maken om de mechanisatiekosten te drukken. Immers, hoe meer uren een machine jaarlijks maakt, hoe minder de kostenpost ‘afschrijving’ op de uurprijs drukt. En
zoals een techneut van de Wageningen-universiteit ooit opmerkte: ‘Eens in de zoveel jaar staat er iemand op die een maaidorser ziet staan, en denkt: daar heb je een motor, een aandrijving, een stuur en een mooie cabine. Zonde dat-ie het grootste deel van het jaar stilstaat.’
Een gevolg van deze gedachte is de conceptie van (weer) een aantal combimachines. Denk aan de geboorte van de Claas Huckepack of de Uni-tractor van Minneapolis Moline (1958) waar later de New Idea-werktuigendrager uit voortkwam.

Bietenrooier wordt aardappelrooier

Andere voorbeelden zijn het Einmannsystem van Fendt, de Unimog of de bij Lely gebouwde Krone Tillage Trac (1984). Ook zijn combi-werktuigen uitgedacht, zoals een AVR-ombouwset om een bietenrooier om te bouwen tot aardappelrooier. Of de Lely-combi, de schudder-hark; of de Krone UNI-hark voor zowel midden- als zijafleg. Voor zover deze ideeën het overleefd hebben, zijn ze veelal geëindigd als specialistische machine die in één of hooguit twee dingen echt goed is. Zie de zelfrijders van Claas, Challenger en Vredo die vandaag de dag rondrijden.

Hoge eisen aan machines

We moeten onszelf overigens niet onderschatten. In de Benelux stellen we hoge eisen, misschien wel de hoogste ter wereld. Trekkers en machines moeten goed, snel en storingsvrij werken. Dat beseffen onze importeurs en fabrikanten maar al te goed. Om die reden worden sommige machines niet eens geïmporteerd. Denk aan de (oude) landbouwspuiten van Kuhn, Holder en Vogel & Noot. En ook om die reden richten steeds meer ontwikkelingsafdelingen hun vizier op Nederland. Want als het hier ‘perfect’ werkt, is het goed.
Moraal van dit verhaal: een machine of zelfrijder die bijna goed genoeg werkt, is niet goed genoeg. Alleen het beste overleeft, waarbij een constante drang naar perfectie niet mag wegebben. En juist om die reden werkt een combi-machine niet. Toch is er één uitzondering: de dubbeldoelwagen (wat een woord!). Nota bene een Nederlandse vinding die wereldwijd furore maakt.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Jan Zonderland

    Bas, jou verhaal zit wel een kern van waarheid in. Maar jou genoemde uitzondering die wel werkt, de dubbeldoelwagen, vind ik nu niet zo'n goed voorbeeld. Het is gewoon een wagen die je vol kunt blazen met een hakselaar en er zit ook nog een pick-up onder zodat ie zelf kan laden. Vind ik geen echt combiwerktuig. Wat ik wel een combiwerktuig vind is de Amac ZM 2 zelfrijdende rooimachine. Daar kun je alles mee rooien, behalve bieten. En alle aanbouw en aanpassingsdelen waren altijd over de toonbank te koop. Niet zoals andere merken, die ook wel multifunctioneel gemaakt worden maar dat is allemaal custom made. Amac had alles in de fabriek ontwikkeld. Het belangrijkste was de universele rooibek waar je de beitels op elke willekeurige plaats en afstand kunt monteren, afhankelijk van welk gewas je wil rooien: Tulpen, (plant- zilver- en zaaiuien rooien & laden, aardappels, parijse-. was- en winterpeen, gladiolen, lelies, witlof, rode bieten. Just to name a few. En alles met of zonder klapper voorop. En met de juiste toebehoren altijd kwalitatief goed werk leveren. Dergelijke machines kun je geld mee maken. Wij hadden er destijds 6 van die dingen op ons bedrijf en die draaiden allemaal 800 tot 1000 uur per jaar. Jammer dat Amac als zodanig niet meer bestaat.

  • no-profile-image

    Jeroen

    Maar zelfs de dubbeldoel wagen is die nu echt voor dubbelle doelen?
    Voor een veehouderij zijn ze vrij duur ten opzichte van de "besparing".
    Voor een loonwerker kan het helpen tijdens mais oogst, maar voor de rest van het jaar zit ie ook met twee systemen, waar je net zo goed een hakselaar kan hebben met verschillende voorzetstukken en dan kippers, die je wel weer voor verschillende dingen kan inzetten.

  • no-profile-image

    sam

    kippers voor de graskuil in te kuilen? ja en dan maar zoeken hoe het komt dat er teveel broei in de kuil zit zeker? met een kipper teveel werk om te verdelen op de kuil, en dat beseffen ook alsmaar veel boeren, dat GOED inkuilen geld mag kosten

  • no-profile-image

    Jeroen

    Sam,
    Shovel chauffeur veranderen?
    Daar dus geen problemen mee. Gebruik daarnaast ook de afschuifwagens van Fliegl, die kan je ook nog in graan gebruiken.

  • no-profile-image

    sam

    jeroen, gelijk hoe, als je in belgie of nederland met kippers werkt, mag je nog de beste shovel chauffeur hebben, hij zal niet zo goed kunnen vastrijden als met een kar die lost over de ganse lengte van de kuil. ik heb het dus niet over van die reuzesilos als in duitsland ofzo.

  • no-profile-image

    arie maas

    trouwens Jan nog een aanvulling op jou amac verhaal, er is voor amac ook een bietenlichter te koop geweest, dit was een drierijige wat op een amac D2 paste
    Ben zelf een trouwe aanhanger van Amac rooiers, verkoop er hier in Kazachstan verschillende aan beginnende boeren met een klein budget

  • no-profile-image

    Jan Zonderland

    Arie, Amac heeft inderdaad 3 rijige bietenrooiers gebouwd (Amac BR3)maar dat waren toch wel iets andere machines als de D2. Ik weet niet of er ooit een bietenrooivoorzetstuk voor een D2 verkrijgbaar is geweest. Lijkt me wat stug omdat de D2 daar toch verder niet al te geschikt is om bieten te verwerken maar ik weet ook niet alles. Wel leuk om te lezen dat je oude Amac's de wereld over sleept alwaar ze weer goed ingezet worden. Wij hebben hier zelf een D1 !! Prima machientje voor wat wij er mee doen: uien en sjalotten oprapen.

  • no-profile-image

    arie maas

    ha jan
    mischien heb ik het mis maar zoiets is in mijn geheugen blijven hangen. Maar ik heb hier een klant/collega die in 2 fase zijn bieten rooit en een amac F2 als lader gebruikt gaa wel niet zo hard omdat de meenemers op de afvoer niet zo hoog zijn, maar toch

  • no-profile-image

    Jan Zonderland

    Hi Arie, kijk maar eens op deze link:
    http://www.agrifoto.nl/nieuws/log/2718/ daar zijn wat fotos van een Amac BR3
    Je kunt inderdaad wel bieten oprapen met een F2 maar zoals je al schreef, het is niet ideaal en de afvoerband is niet geschikt voor bieten. Maar hé, gaat vast beter dan met de vork.
    Wij hebben hetzelfde probleem ook wel een beetje met dikke uien. Dan heeft de afvoer van ons D1'tje er ook wel wat moeite mee. Van een D1 staat de afvoer ook nogal wat steiler als van een D2 of F2 en dat is ook niet bevorderlijk voor de capaciteit.
    Groeten uit een nog steeds zomers Ontario

  • no-profile-image

    arie maas

    jan bedankt voor de link, was zelf ook al aan het zoeken geweest maar kon niets vinden.
    In de cebeco tijd zijn hier nogal wat F2 terecht gekomen, en er draaien er nog veschillende van, alleen onderdelen voorziening was voor de meest moeilijk, maar verschillende gebruikers hebben de wegnu naar mij gevonden

  • no-profile-image

    Stefaan Staelens

    Het belangrijkste combiwerktuig is hier blijkbaar vergeten: de trekker.
    Bij deze is tevens de stelling dat combiwerktuigen niet overleven ontkracht.

  • no-profile-image

    maarten

    Geachte meedenkende lezers.
    Op het ogenblik spuiten wij onze gehakselde snijmais in een Pottinger opraapwagen. Dit is ook niet helemaal een dubbeldoemachine maar het wertkt wel mooi, meer laadvermogen op brede banden en een hydraulisch aangedreven bodemketting. Omdat de knoperij van onze opraappers ontregeld is gebruiken wij deze opraapwagen ook in het stro. Dan wordt het opraapen en transport een 1 man systeem. 45 ha in een paar dagen naar huis rijden en vervolgens met een trekker en voorlader plus krokodillebek er een mooi bult van bouwen. Dan staan er voor de afwerking nog een paar jongens bovenop de bult voor de verdere afwerking.
    Zoals Arie al schreef voor een beginnend boer moet je soms inventief zijn, zeker met een beperkt budget.
    Groeten

  • no-profile-image

    Charly's Devil

    Gelukkig worden we niet in de steek gelaten door de vrouwen. Die kunnen meerdere taken tegelijk uitvoeren. Daar kunen wij mannen niet aan tippen.

Laad alle reacties (9)

Of registreer je om te kunnen reageren.