Mechanisatie

Achtergrond 1185 x bekeken 4 reacties

Een paar poken en een stuur

Een trekker bepakt met elektronica en vernuft is niet voor iedereen zaligmakend.

"Soms verlang je gewoon weer naar een paar poken en een stuur!" Dat zei een bollenteler toen ik vroeg hoe zijn nieuwe trekker bevalt. Een akkerbouwer meldde over hetzelfde type trekker: "Waarom blijven die trekkerfabrikanten niet gewoon bij hetzelfde schakelpatroon? De auto-industrie lukt dit wel, de eerste tot en met de laatste versnelling zitten al decennia lang op dezelfde plek."

Net zo lief de oudjes

Tja, zo kun je dus ook kijken naar techniek 2.0. Een trekker bepakt met elektronica en vernuft is niet voor iedereen zaligmakend. Er blijft een markt voor rechttoe rechtaan techniek. Ook in Nederland. Hij is klein, maar wel groeiende. Velen pakken immers net zo lief de oudjes op het bedrijf, zoals de Fendt 102S, de International 633 of de Ford 5000. Onverwoestbaar en inzetbaar voor elk snel klusje.

Nieuwe generatie klusjestrekker

Maar aan hun tijdperk komt nu ook een eind. Opknappen wordt te duur. Een nieuwe generatie ‘klusjestrekkers’ dient zich aan. Fabrikanten hebben vaker goedkope simpele trekkers met ‘vier wielen en een stuur’ in het portfolio. Een platformtrekker voor de voermengwagen, maar ook de meeste basistrekkers zonder cabine.
De mechanische trekkers van bekende merken worden vaak gebouwd in Japan, Italië, Brazilië of India. Was er eerder geen animo om ze naar West-Europa te halen, nu vinden importeurs en fabrikanten vaak dat dat wel kan. Ook nieuwe Aziatische en Oost-Europese merken krijgen daarmee in Europa meer kans.

Retro-trekker is zo slecht nog niet

Voor wie nadelen als stof en meer geluid voor lief neemt, is een retro-trekker zonder cabine zo slecht nog niet. Opstappen, wegrijden, de kop in de wind en lekker doorwaaien in de zon, en ja, ook in de regen. Perfect zicht rondom, lage doorrijhoogtes en een onverstoord contact met de omgeving.
Onlangs mocht ik voor Boerderij een aantal van deze cabrio-trekkers testen, waarvan de resultaten binnenkort te lezen zijn. Dat ze veel beter zijn dan de evergreens van 30 jaar geleden kan ik niet zeggen. Maar het gevoel is wel gebleven: trekker rijden pur sang.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Ed Bakker

    Frits ik zie met plezier je reportage van de oude trekkers tegemoet wat de nieuwe retro trekkers betreft vind ik het jammer dat eerstens vaak de kwalilteit niet is(gebouwd in b.v.Turkije india of china waar staal kwaliteit wat minder is) wat we vroeger gewend waren en dat ze vaak niet geleverd kunnen worden met b.v. een omkeer of en goede cabine onafhankelijke aftakas , een sterke hef dingen die we vandaag wel nodig hebben wat maakt dat willen of niet we toch naar de duurdere met meer electronica toe moeten
    En ik denk ook niet dat ze het zo'n dikke 40jaar volhouden zoals sommige ford duizend modellen hier loopt er bij een bevriende loonwerker nog altijd een 5000 van 1965 draait de hele zomer schudden harken balenwagens slepen en als ik er kom om graan te halen staat winter of zomer voor de graanvijzel Hij heeft zelf de motor een keer gereviseerd en als ik zeg dat die 30000 draaiuren heeft zit waarschijlijk te laag het is z'n tweede trekker hij had hem indertijd ingeruild tegen een fordson super majorIk heb zelf dit voorjaar een hele mooie 4000 gekocht voor klusjes om de deur die kwam van de landbouw hogeschool in Guelph Ontario

  • no-profile-image

    kobonde

    Die traktors uit china en india is helemaal niks dan veel liever en 20 tot 50 jaar oude
    Jhon Deere, Ferguson of Volvo/Valmet.
    Onverslijtbaar en prachtig

  • no-profile-image

    Patrick

    12 jaar geleden was ik enige tijd één van de twee Belgische specials die in de haven van Antwerpen JD 8000 op rupsen mochten verplaatsen richting Sea ro in Zeebrugge blijkens omdat we rijden konden zonder rubers te crashen.
    Op een moment werden dat JD"kes met zo een vliegend dak op 2 poten op diagonaal banden voor export vanuit Mannheim. Ook toen al was het kommer en kwel mee die nieuwe dingen die dan nog uit Duitsland kwamen en kraakten en gewoon niet vooruit wilden. Inderdaad een oude David Brouwn 1200 van 1965 deed beter .

  • no-profile-image

    W Geverink

    Tegenwoordig zijn er trekkers die voor het poten van aardappels meer computer capaciteit aan boord hebben dan appollo 11 nodig had om op de maan te landen. En als de trekker kapot is bel je geen monteur met een gereedschapskist maar een nerd met puistjesgezicht en een laptop.

Of registreer je om te kunnen reageren.