Mechanisatie

Achtergrond 457 x bekeken

Werktuig kan nog niet zonder touwtje

Het testen van trekkers en werktuigen blijft ondanks strakke schema's een hectische periode.

Het testen van trekkers en werktuigen blijft ondanks strakke protocollen, taakverdelingen en schema’s vaak een hectische periode. De hectiek is ook wel vergelijkbaar met piektijden tijdens het graskuilen. Een van de instabiele factoren is wel het omkoppelen van machines.

Test

Voor een test van bijvoorbeeld 12 merken werktuigen zijn doorgaans drie tot vier gelijke trekkers beschikbaar. Deze moeten meerdere malen per dag worden gewisseld, met spoed natuurlijk. Ook in 2011 betekent dit - vooral als één persoon het doet - nog altijd: concentratie, secuur manoeuvreren, lastige houdingen aannemen, smerig worden en soms, tegen beter weten in, een trap geven tegen een paar ton zwaar brok ijzer in de hoop dat deze net die paar millimeter wijkt die je nodig hebt.

Omkoppelen

Al snel wordt dan duidelijk welke werktuigfabrikanten net even wat meer aandacht besteden aan het omkoppelen. Zeker bij hooibouwmachines die kortstondig achter een trekker hangen is dat een must. Daar is immers veel te koppelen; twee hefarmen, een topstang, twee tot vier hydrauliekslangen, een aftakas met borgkettinkjes, een verlichtingsstekker, eventueel een tot twee bedieningskasten, merk en machineafhankelijk nog andere verbindingen, en ook… een touwtje(!). Verbazingwekkend eigenlijk dat dit touwtje nog lang niet uitgebannen is in de nieuwste techniek. In de betreffende test was er maar één merk dat geen touwtje naar de cabine nodig had voor de transport-vergrendeling.

Stabiliteit

Belangrijk worden ook details als het hebben van één goede steunpoot of meerdere steunpoten, die goed zijn gepositioneerd, met een grote voet voor stabiliteit. Een scheef weggezakte machine is geen pretje om aan te koppelen. Of een poot die niet geborgd is met een pen en splitpen, maar met een automatisch terugverende pen. Hoe anders gaat het bij shovels en verreikers waar Ondanks dat niet iedereen een eurokoppeling heeft, wordt een bak/werktuig wel op drie of vier punten hydraulisch gekoppeld, zonder dat de chauffeur hoeft uit te stappen.

Oplossing

Een geruststellende gedachte is dat fabrikanten al geruime tijd werken aan een oplossing. Ook aftakas en hydrauliek zijn al automatisch te koppelen. Ik ben benieuwd welke fabrikant als eerste de serieproductie start.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.