Mechanisatie

Achtergrond 1230 x bekeken 10 reacties

‘Truckende tractoren’

Transport en Logisiek Nederland verliest de realiteit een beetje uit het oog in haar laatste campagne.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) luidt de noodklok over de toenemende concurrentie van trekkers in het wegtransport. Dat is prima. TLN is een brancheorganisatie en die moet opkomen voor het belang van haar leden. Al vele jaren schopt TLN aan tegen trekkers op de openbare weg onder het mom van oneer-lijke concurrentie. Dat snap ik niet helemaal. Het staat een transportbedrijf vrij om een trekker en dumper te kopen en daarmee de weg op te gaan. Van oneerlijke concurrentie is pas sprake als iemand iets mag, wat een ander niet mag. De TLN-leden kunnen gewoon naar een dealer gaan en een trekker kopen.

Verkeersveiligheid

Dat het argument van oneerlijke concurrentie een beetje sleets is geworden, ziet TLN zelf nu ook blijkbaar in. Nu gooit de organi-satie het op het argument van verkeersveiligheid. Inderdaad zijn er soms trekkers betrokken bij verkeersongelukken. Uit een door TLN geciteerd rapport blijkt dat de trekkerchauffeurs lang niet altijd schuld hebben aan de ongelukken waarbij ze betrokken zijn. Soms wel en dat is te betreuren, net zo goed als het te betreuren is dat er vrachtauto’s betrokken zijn bij ongelukken. Zeker als het vermijdbare ongelukken zijn.

Overdreven

TLN verliest de realiteit een beetje uit het oog in haar laatste campagne. Zo roept de organisatie in een petitie die onlangs is aangeboden aan de Tweede Kamer, dat 200.000 trekkers in ons land ‘dagelijks en in toenemende mate’ op de openbare wegen worden ingezet. Dat lijkt me zwaar overdreven. Een tendentieus stuk in De Telegraaf rept over ‘truckende tractoren’, die door als paddenstoelen uit de grond schietende loonbedrijven worden aangeboden en voor een schijntje ingehuurd kunnen worden. Deze trekkercowboys halen veel omzet weg bij de transport-bedrijven, die wel de toevoeging ‘erkend’ hebben. Verder maakt het ronkende Telegraaf-verhaal melding van jonge Polen en Roemenen die door de loonbedrijven worden ingehuurd.

Eenzijdig

Jammer dat een organisatie als TLN zo eenzijdig en zwaar overdreven tekeer gaat. Ik denk dat ze zichzelf daarmee ook in de voet schiet. Want iemand die het met het TLN-verhaal niet eens is, kan zo een paar zaken aanwijzen die niet waar zijn. Daarmee verliezen ook de argumenten die wel waar zijn aan kracht. TLN heeft immers wel een punt als het gaat om ongelijkheid in wetgeving. Maar in geen enkele uiting zien we iets terug over zaken die al worden aangepakt, zoals het nieuwe trekkerrijbewijs. En natuurlijk moeten we erkennen dat de wetgeving in Nederland niet erg up-to-date is als het gaat om landbouwverkeer.

Foto

Arend-Jan Blomsma

Laatste reacties

  • no-profile-image

    trucker

    Heb nog nooit een tractor in een binnenstad gezien die pakketjes doet afleveren. Of stukgoederen van maastricht naar amsterdam brengt(noem maar wat). En zand, waar de meeste trekkers voor worden ingezet op gebied van transport. Waar volgens mij TLN over praat. Rijden maar korte afstanden. Wat voor een vrachtauto soms/meestal niet rendabel is. Dus gewoon een trekker kopen en niet zeuren. Is toch mooi zo'n maas in de wet, gewoon van profiteren. En dat TLN zich maar bezig houd met hun eigen zak spekken. Kunnen zich beter druk maken over transportbedrijven uit oost europa. Een veel groter probleem van concurrentie, waar nederlandse bedrijven ook van profiteren(ook leden van TLN). En die vervoeren niet alleen zand.

  • no-profile-image

    ..

    Wanneer ik als transporteur een trekker aanschaf, heb ik meteen de douane op mijn dak voor accijnscontrole. Enkele jaren geleden geprobeerd om in de oogsttijd mais te vervoeren. De naheffing zorgde ervoor dat de winst als sneeuw voor de zon verdween. Wanneer de een trekker met zanddumper op de openbare weg komt direct accijnsen naheffen, is het zo gebeurd met die jongens.

  • no-profile-image

    AGRARIER

    Zwolle, ligt er aan of de opdracht agrarisch is of niet.
    Dus je ondernemerschap heeft je aardig in de steek gelaten :)
    Net als trucker zegt, heb je waarschijnlijk meer last van onze Oosterburen in transport dan trekkers die over het algemeen alleen zanddumpen.

  • no-profile-image

    harmjan beuker

    zal het niet eens tijd worden dat voertuigen die veel van de wegen gebruik maken wegenbelasting gaan betalen,en dat het rode gasolie wordt afgeschaft.

  • no-profile-image

    Echte boer

    Als iedereen nu bij het gebruik van een trekker weer eens eerst aan de boer (dus akkerbouwer/melkveehouder etc.) denkt... en voor loonwerkers een regeling gaat maken...
    Voor boeren is het van belang dat de rode diesel blijft en de kosten van de trekkers die weinig op de openbare weg komen laag blijven... dan blijven ze agrarisch transport ook gewoon uitbesteden aan transporteurs!! En een transporteur rijdt voor een boer ook gewoon met een vrachtwagen :)

    Iedere sector verdient zijn respect.. ik kan me een regeling voorstellen waarbij trekkers boven de (bijv) 8,9 of 10 ton een belasting moeten betalen... die trekkers zijn meestal te groot voor op het land en meestal in gebruik voor transport.

  • no-profile-image

    De Fries

    Als we om ons heen kijken moeten we al snel concluderen dat we het enige land in Europa zijn, waar trekkers geen kenteken voeren.
    Ook een trekkerrijbewijs is geen luxe in een tijd waarin deze voertuigen snelheden bereiken van soms 60km/u. Een volwaardig rijbewijs, en dan niet één waarbij je op 16-jarige leeftijd een rondje om het schoolfietsenhok, en een ritje achteruit van 3 mtr. behoeft te rijden, welteverstaan. We kunnen in Europa niet langer een buitenbeentje blijven op dit gebied. Maar denk ook eens aan de voordelen: een kentekensysteem betekent ook veel minder diefstal!

  • no-profile-image

    jan bruins

    Als iedere transporteur op trekkers overstapt zullen er direct maatregelen genomen worden.Er is zeker sprake van oneerlijke concurentie.Het is in deze tijd toch te gek dat een persoon van 16 jaar een trekker mag besturen,met een "lullig"trekker rijbewijs,en een combinatie berijdt van wel 30 ton met snelheden van 50 km of meer,op RODE gasolie,geen wegenbelasting en dit dag en nacht mag doen,omdat tachograven niet hoeven.
    Stel een max. totaalgewicht in en daarboven kentekenplicht met dezelfde wettelijke normen als vrachtwagens.

  • no-profile-image

    paul

    Leuk en aardig deze discussie.
    Maar volgens mij vergeet TLN een ding. Zij hebben namelijk ruim 25% van hun omzet te danken aan deze "landbouw cowboys"

  • no-profile-image

    jan

    Trekkers zijn er voor om bunders te maken en geen kilometerse en het is als je de wet naleest niet toegestaan om 50 of 60 kmh te rijden terwijl je maar ongeveer 25kmh mag rijden.Ik denk dat de hele discussie op uit zal draaien dat elke trekker verplicht een verzegelde snelheidsbegrenzer zal krijgen op een snelheid van 40 a 45kmh en alles dat harder gaat aan de wettelijke eisen van de vrachtwagen moet voldoen.

  • no-profile-image

    lucienne

    Als het straks weer maistijd is berg je dan maar op Veluws wegen...

    jonge broekies rijden hard, ook in de bebouwde kom....

    ik weet het is druk in die tijd, maar het is toch van de zotte dat je als 16 jarige ongestraft iemand van de fiets af rijdt en dan doorrijdt, je hebt geen kenteken dus ja.. wie zit er op de trekker? ik heb het met eigen ogen zien gebeuren. Het trekker rijbewijs stamt nog uit de tijd dat ik het haalde... en toen konden we niet harder dan 16 km.

    ik vind het belachelijk.

    dus kenteken erop dan kun je wegpiraten pakken of moet er eerst iemand worden doodgereden? daar wachten we dan maar op . want ja, niemand realiseert dat er ook schoolkinderen fietsen op de buitenwegen.. het gaat vaak allemaal maar net goed.

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.