Mechanisatie

Achtergrond 1382 x bekeken 16 reacties

TLN manipuleert trekkers in lobbyfilm

Transport en Logistiek Nederland voert - opnieuw- een hetze tegen de trekker op de openbare weg.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) voert - opnieuw - een hetze tegen de trekker op de openbare weg. Dit keer gaat dat onder het mom van verkeersveiligheid. Dat TLN de demagogie niet schuwt, blijkt uit de film. Om aan te tonen dat de remweg van trekkers veel langer is dan van vrachtauto’s zijn zowel de rem van de auto als van de trekker aangepast aan de wettelijke minimaal vereiste remvertraging. De trekker is teruggebracht naar 2,4 m/s2, de vrachtauto naar 5 m/s2. Beide kloppen niet. De trekker zou terug moeten naar 3,1 en de vrachtauto naar 4,5. Dan liggen de remwegen van beide voertuigen een stuk dichter bij elkaar. Nergens in het fimpje wordt vermeld dat trekkers tegenwoordig een remvertraging hebben van rond de 5 m2. Deze selectieve omgang met de waarheid siert de belangenvereniging niet.

In het volgende nummer van Trekker staat een reportage over de totstandkoming van de film. Meer over het onderwerp is hier te lezen. Ook loonwerkersorganisatie Cumela ageert tegen deze manier van beïnvloeding van de politiek. Zelfs de logistieke belangenbehartiger EVO distantieert zich van de eisen van TLN.

Foto

Arend-Jan Blomsma

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Wim Vael

    weer een duidelijk gevalletje van met één vinger naar een ander wijzen is er met drie naar jezelf wijzen!

  • no-profile-image

    Johan

    En TLN maar klagen dat er in 2015 een gebrek zal zijn aan 50.000 vrachtwagenchauffeurs... Ze zouden dus juist blij moeten zijn met al die trekkers op de weg!

  • no-profile-image

    de driver

    Hou toch op zeg, het is niks als negatief praten over ons als landbouwverkeer. 200000 trekkers dagelijks op de weg? inclusief alle oldtimers dan zeker? En alsof wij geen regels hebben over breedte en lengte markering. Als je dan als professionele organisatie wilt overkomen als TLN zijnde gebruik dan ook werkelijke feiten en laat je informeren door ervaringsdeskundigen! Helas zijn we in Nederland meer en meer gevoelig voor dergelijke Filmpjes en neemt men dit als de waarheid aan.

  • no-profile-image

    een boer

    wat een kansloze test.

    1. een vrachtauto rijd harder dan 80 dus ze hadden de trekker gwoon 50 moeten laten rijden en de vrachtauto 80, dan was er een goede vergelijking geweest met de remweg.
    2. de vrachtauto had een aanhanger moeten hebben op de draaischotel, dat lijkt meer op een trekker dan dit.
    3. opraapwagen hoort niet bij truckende tractoren want truckende tractoren hebben een kipper achter zicht met ook een stootbumper.
    4. over logistic gesproken, is het handig om de vracht over te laden als het het land in moet worden gebracht?

    stelletje ambtenaren, nu moeten de boeren straks allemaal een kenteken omdat er zo gezegt o zoveel met de trekker over de weg word gereden.

  • no-profile-image

    goed voor mekaar

    De meeste landbouwvoertuigen hebben tegenwoordig BPW assen, die ook hydraulisch een korte remweg hebben. Maar zonder de afstelling bijhouden ben je nergens. Dat geldt zowel voor vrachtwagens.
    Ze kunnen beter de "behendige" chauffeurs uit het oostblok weren. Dat levert veel meer gevaar op de weg!!!!

  • no-profile-image

    Abraham

    aanval is de beste verdediging!!

  • no-profile-image

    Carlo B.

    Hebben die lui niks anders om te zeuren? Eerst hebben ze het over te hoge snelheden, en dan zeuren ze weer over het inhalen omdat het allemaal te langzaam gaat.

    Dan laten ze mooi zien hoeveel spiegels en de dode hoek eruit zien bij een truck, maar een trekker heeft mooi rondom de cabine veel beter zicht dan zo'n vrachtwagen, en er zitten naar mijn weten toch echt wel spiegels op de trekker.
    Ik hoop dat ze een keer gaan nadenken, laat ze maar zeuren om al die 16-jarige brommerrijders zonder kenteken die lui zonder pardon zo van de stoep af rijden, daar komen die belachelijke agenten tegenwoordig echt niet hun luxe verwarmde auto uit hoor. Laten ze een keer wat nuttigs doen!

    Geniet nog maar even van het trekkerrijden, want als het zo doorgaat kunnen we binnenkort maar beter met kruiwagens met kentekens de weg op gaan, nog beter zicht ook nog!

  • no-profile-image

    ANO

    Er zit slechts een kern van waarheid in dit verhaal, jammer dat dit op deze manier gepresenteerd wordt. De meeste punten zijn eenvoudig onderuit te halen. Met iets soortgelijks als de TUV in Duitsland zijn we al een heel eind.

  • no-profile-image

    Peter

    En dan hebben ze het altijd over oneerlijke concurrentie? Maar elk transport bedrijf is in staat om een trekker met kipper aan te schaffen en daar een goedkope 16 jarige jongen op te zetten!!!

  • no-profile-image

    hp prangsma

    het is de transportbedrijven vrij om zelf ook trekkers en kippers aan te schaffen, dit is niet alleen voorbehouden aan loonbedrijven..dus ook zij kunnen mee met deze trend om met minder kosten hun centen te verdienen..

    Pas is er in Ede nog een dodelijk ongeluk geweest met een jonge vent op trekker en kipper, het is wel aan de sector om er voor te zorgen dat we niet harder gaan rijden dan 54 km/u.. en het is aan de sector (cumela) om er voor te zorgen dat er geen ondeugdelijk materiaal op de weg te laten.. zo houden we de veiligheid in eigen hand, voorkomen we ingrijpen vanuit de regering en kunnen zowel transport als loonbedrijven door 1 deur..

  • no-profile-image

    Daan

    Dat het gevaarlijk is kan. maar om zoon test uit te voeren zonder deugdelijke remmen? de meeste 3 assers hebben luchtremmen dus net zo sterk als een vrachtwagen. op de tractors van nu zit meestal abs net als op een vrachtwagen. er zijn ook meer regels voor tractor's als genoemd worden. beetje jammer vind ik dat.

  • no-profile-image

    tjerry

    nou nou dus ze willen een stoot bumper op de Silage zetten nou dan wordt dat nog wat als je een hooge kuil op wil

  • no-profile-image

    harry

    iedereen is vrij om een trekker te kopen en er transport werk mee te verichten dus waarom zijken ze zo als zij het zelf ook mogen!! jammer dat de trekker in de film zo negatief naar vooren woord geschoven zo'n film kunnen wij ook wel over vrachtwagens maken dat ze veel slechter zijn. erg jammer laat de mensen in de transport sector eerst naar hun zelf kijken!

  • no-profile-image

    jan

    Laten we stoppen met over en weer modder gooien maar neem eens contact op met loonbedrijven die naast trekkers ook met vrachtwagens werken,ik denk dat in de verre toekomst de rol van de vrachtwagen in het landbouwverkeer steeds groter zal worden.En daar moet het blad trekker ook eens aandacht aan besteden in plaats van testjes waarvan de uitkomst vantevoren vaststaat.

  • no-profile-image

    wm

    Nou nou zeg.....
    Dat ze bumpers moeten maken op silage wagens en kippers is gewoon een must....
    En er hoeft niet geklaagt te worden van hoe kom ik de kuil op, plaats er dan een klap bumper om, druk op de knop en hij gaat omhoog.......toch.
    Enne dat er op tractoren kentekens en APK moeten komen, had al jaren zo moeten zijn.
    En als laatste een rijbewijs.
    Kijk naar onze oosterburen, daar moet gewoon alles naar de Tüv elk jaar, en de chauffeurs op tractoren die harden gaan dan 50km/h moeten er een gepast rijbewijs voor hebben.
    Ook moest het verplicht worden bij transport over de weg dat er witte diesel in moest, en wil je met een grond kar grond rijden, haal dan maar je transport papieren.

    Ben echt niet iemand die tractoren haat, rij er zelf ook mee dus.

  • no-profile-image

    lang

    Laat de vrachtwgen chauffeurs eerst maar eens een test doen als ze in nederland komen rijden. hier doel ik op de spanjaarde polen en andere oostblok landen. De meeste kunnen nog geen eens onder een band rijden of achteruit voor een dock rijden. ga maar eens een uur op schiphol cargo staan en realiseer je dan dat deze mensen ook op de oppenbaren weg rijden. En ga maar eens bij een transport ondernemmer om werk vragen als je uit de agrasche sector komt willen ze je graag hebben.

Laad alle reacties (12)

Of registreer je om te kunnen reageren.