Mechanisatie

Achtergrond 462 x bekeken 3 reacties

Historische ontwikkeling

Abonnees die vorige week het april-nummer van Trekker in de bus hebben gekregen, kunnen dit nummer beter goed bewaren. Het zou wel eens een historisch nummer kunnen worden.

In Trekker nr. 271 wordt namelijk, zij het een beetje tussen neus en lippen door, een gelijktijdige ontwikkeling bij twee merken aangekondigd. Ik bedoel de controle die een voertuig krijgt over een ander voertuig. Case IH kreeg hiervoor op de Sima een gouden medaille voor meest innovatieve ontwikkeling. Wanneer het Vehicle to Vehicle (V2V)-systeem op de markt komt, kon of wilde Case IH nog niet zeggen.

FarmSight-programma

John Deere introduceerde bijna tegelijkertijd in de VS en Australië zijn FarmSight-programma. Een van de onderdelen van dit pakket aan samenhangende technologieën is ook een voertuig-tot-voertuigcontrole, waarbij één voertuig de macht krijgt over een tweede. Of het John Deere-systeem al helemaal marktrijp is, is ook nog niet bekend. Zowel Case IH als John Deere zien het grote gemak van dit systeem in het lossen van de graantank van de combine in de naastrijdende overlaadwagen. Het is gemakkelijk als de maaidorserchauffeur de trekker van de graankar kan besturen. Tuurlijk, dat is het ook.

Master-slave-principe

Maar mijn ‘opwinding’ wordt toch meer veroorzaakt door de mogelijkheid van de onbemande trekker. En wel volgens het master-slave-principe. Niet helemaal nieuw en hier en daar ook stiekem al eens toegepast, maar met deze nieuwe systemen, met blue tooth-overdracht, wel een forse stap dichterbij. Ik zie de eerste toepassingen niet in Nederland, eerlijk gezegd. Hoewel, het is natuurlijk wel gemakkelijk als de kipper onbemand naast een voorraadrooier kan rijden. Kan het tweede mannetje mooi de tweede kipper lossen. Ik zie het eerder voor me in de grootschalige akkerbouw, waar percelen van een paar honderd hectare bewerkt en gezaaid moeten worden. Daar kunnen de tweede en derde trekker de eerste trekker volgen en precies doen wat de eerste doet. John Deere kan met iTecPro ook al draaien op de kopakker, dus dat probleem is ook al ‘opgelost’.

Met drie trekkers tegelijk

Dan is er nog een probleempje qua betrouwbaarheid; de angst dat een trekker een eigen leven gaat leiden. Je kunt natuurlijk afspreken dat wanneer de bluetooth-verbinding wegvalt, de trekker meteen stopt. Als dat niet genoeg is, kun je een op afstand bedienbare noodstop maken. En als je dat ook nog niet helemaal vertrouwd, voer je het dubbel of driedubbel uit. Ja, ik zie het helemaal zitten. Eén chauffeur is met drie trekkers tegelijk aan het werk. En ondertussen leest hij ook nog eens Trekker op zijn i-pad.

Foto

Arend-Jan Blomsma

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Han

    Arend Jan waarom nor één man alleen op de Hoofd trekker? Zou je niet meer zien in computer gestuurde robottrekkers die zowel het land oppervlak als de sateliet in het oog houden en hun werk geheel zelfstandig uitvoeren?

  • no-profile-image

    jan

    Op zo'n akker heen en weer tuffen, uurtje heen en uurtje terug, is natuurlijk maar duf werk. Dus rijp voor computerisatie/mechanisatie. Ik zou zeggen op basis van gps (of z'n opvolger die veel nauwkeuriger is) gewoon het hele trekkerpark laten rijden. Helemaal geen bestuurders, gewoon een controlekamer. Zou mij verbazen dat dat over een jaar of 10-20 niet zou werken. Niet voor Nederland, maar voor die grote akkerbouwgebieden op de wereld. Met de nodige beveiligingen op zowel trekker als machine zal dat toch echt wel gaan lukken. Minstens zo betrouwbaar als slecht personeel zou ik zeggen.

  • no-profile-image

    andre

    @han een robot trekker hoeveel sensors moeten er op het wertuig zitten die in de gaten kunnen houden wat een trekker chaufeur ziet. een breekbout kappot en je ziet het meteen in het ploegbeeld, band lek/zacht hydrauliek leiding lekt noem maar op.

Of registreer je om te kunnen reageren.