Mechanisatie

Achtergrond 4905 x bekeken 10 reacties

Allemaal aan de luchtrem

De Nederlandse wet- en regelgeving rond landbouwvoertuigen schiet hopeloos te kort.

Vrijheid blijheid, zou je in eerste instantie zeggen wat betreft de Nederlandse regels voor landbouwvoertuigen. Maar de praktijk zit toch te springen om duidelijkheid, zo blijkt.

Het ontbreekt bij aanhangers vooral aan heldere, concrete eisen rond zaken als assen, oplegdruk, aslast, remvertraging en remsystemen. De redactie kreeg meerdere signalen dat de praktijk met problemen kampt rondom deze materie. Met name problemen bij het remmen. Zowel bij nieuwe, grote als kleine trekker-aanhangercombinaties. In enkele gevallen remt de aanhanger te slecht of te laat, waardoor de trekkerremmen het begeven. En wie gaat dat betalen? De koper is zich van geen kwaad bewust. En de dealer, ook niet van kwade wil, zit er vervolgens mee in zijn maag.

Gevolg: de praktijk haalt de wetgeving in. Enkele dealers overwegen al de aanschaf van een remmentestbank. Dan weten ze zeker dat de trekker (rem-)technisch voor de aanhanger past. Preventief handelen dus, om gedonder achteraf te voorkomen.
Trekkerrijders met veel rollend materieel hebben in het verleden al genoeg leergeld betaald. Ze beseffen dat betere as- en remtechniek uiteindelijk goedkoper is. Ook de betere Nederlandse fabrikanten snappen dat. Ze laten de nationale voertuigeisen (in de Regeling voertuigen) liever voor wat ze zijn, en leunen op de Duitse TÜV-eisen. Dan weten ze zeker dat ze goed zitten.
Het verhaal van TÜV zou eigenlijk ook de Nederlandse norm moeten zijn. Dus: luchtremsystemen op trekkers en aanhangers. Zo’n systeem is instelbaar naar tijd en kracht, werkt ook als de handrem erop gaat, verliest geen olie bij lekkages en remt de aanhanger als de trekker ’m verliest. Allemaal niet mogelijk bij de beperkte (en goedkopere) hydraulische volgwagenberemming.

Dus... wacht niet af, maar investeer slim in luchtremsystemen. Velen gingen u voor, en gaan zeker niet meer terug. Oom agent is dan eveneens tevreden, ook al valt de categorie landbouw-verkeer voorlopig nog onder de grote gedoogparaplu. In de praktijk betekent deze coulance: als het nog enigszins kan, gewoon doorkachelen.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Helemaal mee eens. Als je nu een nieuwe trekker koopt altijd luchtdruk op laten bouwen. Dan kost het niet veel extra. Olie remmen zijn waardeloos. En over enkele jaren kan het verplicht worden als wij nu zo doorgaan. Beter vooruit zien en nu beginnen met overstappen zodat we in de toekomst niet te veel verplichtingen krijgen!

  • no-profile-image

    B boer

    Nochthans is de remkracht v olie = aan die van lucht. Ook zijn d'er in de handel systemen verkrijgbaar die de remmen sluiten bij slangbreuk (verlies). Luchtremmen, zeer goed, maar dan wel bij al het nieuw te kopen matriaal, alle oude assen aanpassen vraagt pakken geld. Liever zou ik zowiezo de standaard olieremsystemen vervangen zien door het italiaanse systeem, daarbij zorgt olie dat de remmen los blijven, net zoals bij luchtremmen8

  • no-profile-image

    Ed Bakker

    Het bijkomende voordeel is dat als je een oude vrachtwagen aanhanger of b.v. dieplader koopt het hele systeem er al op zit

  • no-profile-image

    W Geverink

    Als bij luchtdruk remmen een slang breekt of wat dan ook en de compressor kan het verlies niet compenseren dan gaat de rem er automatisch op in plaats van dat je helemaal zonder remmen komt te zitten. Maar nu we toch bezig zijn over het remmen van zware landbouwvoertuigen zou de luchtdrukrem ook gecombineerd kunnen worden met een drietraps motorrem. Die zijn heel effectief en dat scheelt een hoop slijtage aan de gewone remmen.

  • no-profile-image

    Björn

    Geef mij maar hydraulische remmen hoor, beter te doseren en geen geklooi met niet werkende remmen in de winter tijdens de vorst. Ook is het onderhoud aan hydraulische remmen veel beter als aan luchtremmen.

    Voordeel is ook dat op elke trekker hydrauliek zit en ook op 75% van de wagens.
    En ook bij hydrauliek heb je gewoon slangbreukbeveiliging.

  • no-profile-image

    rob

    he bjorn ik weet niet wat voor trekker je hebt maar olie is altijd te laat met remmen je je rem klauwe blijven hangen etc.. altijd wat mey die olie remmen bij lucht remmen kun je ECHT gedoseerd remmen gaat veel rustiger en stukke beter de mechanisatie bedrijven bieden alleen hier nog maar lucht remmen aan op trekkers (fendt) en wertuigen altijd luchtgeremd kopen daar heb je in de toekomst baat bij met de strengre eisen VUISTREGEL: GEEN LUCHT GEEN 60 KM/H maar 25km/h als je olie remmen hebt DAT IS HET VERSCHIL

  • no-profile-image

    Wout

    Luchtremmen remmen veel gedoseerder, zijn lang niet zo vatbaar voor vuil en als er ooit een slang kapot gaat, heb je niet alles onder de olie zitten. Daarbij is lucht overal verkrijgbaar en wordt deze ook constant aangevuld, terwijl dit bij olieremmen door de chauffeur moet worden gedaan. Hierdoor kun je met "gauw effe een wagen halen" altijd vooruit, ook als je te weinig olie op de tractor hebt zitten. Je moet ze natuurlijk wel aansluiten.

  • no-profile-image

    Björn

    @Rob, hier rijden met vrij nieuwe trekkers, die zijn nog geen 5 jaar oud.

    Maar nu zegt jij dat olieremmen te laat zijn, dit ken je gewoon afstellen met je ventiel hoor.

    En dan zeg je wel dat lucht overal verkrijgbaar is, maar juist op elke trekker zit hydrauliek. Lucht is nog steeds optie.

    En olieremmen zijn helemaal zo gevoelig niet voor vuil, ze zijn tenminste bestand tegen vorst. Dat kan je van lucht niet zeggen.

  • no-profile-image

    Jan

    Lucht of hydraulische rem maakt op zich niet zo veel uit beter is het goed te onderhouden en elk jaar te laten keuren wat in de transsportsector heel gewoon is,wie uitsluitend transsportwerk over de weg met de trekker doet zou er verstandiger aan doen een vrachtwagen te kopen dan kun je er teminste de snelweg mee op.

  • no-profile-image

    rinus

    De hydraulische rem is ook wel veilig te maken, las we het laten werken vlgens hetzelfde pricipe als de luchtrem.
    Daar zorg de lucht voor het ontlasten van de rem, werkt dus omgekeerd, kan bij hydrauliek ook en is dan even veilig, geen druk, dan de boel geblokkeerd.
    Alleen efffen wat werk voor de constructeurs.

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.