Mechanisatie

Achtergrond 163 x bekeken 3 reacties

Trekkerbediening; nog geen Windows-besturing (1)

Electronische aansturing van functies in de trekker rukt op. Maar van standaardisering is nog lang geen sprake.

Deze week valt er bij Boerderij-lezers een 18 pagina’s tellende multi-trekkerbedieningstest in de bus. Eén ding blijkt maar weer; hoe meer hightech, des te meer de chauffeur in de materie ingewijd moet zijn en blijven om alles uit de trekker te kunnen halen. De elektronische aansturing van trekkerfuncties en automatiek geeft immers een bataljon van druk-, draai- en scroll-knoppen op zijconsole, multifunctionele armleuning of multihendels in de cabine. Gelukkig is daar de trekkerterminal met, als het meezit, een touchscreenfunctie. Helaas bezit ook deze meerdere lagen menustructuren, die lang niet altijd snel te doorgronden zijn. Daarbij verzuimen enkele merken te kiezen, de trekker is zowel met als zonder de terminal te krijgen. Gevolg is dat de gebruiker op zowel de terminal als op kleine displays in het dashboard instellingen kan maken. Slechte integratie en synchronisatie, nog meer knoppen en verwarring is het gevolg. Het grootste manco blijft echter het ontbreken van uniformiteit.

Nog een wereld te winnen

Ja, de vergelijking tussen de moderne trekkerbediening met kopakkermanagmentsystemen en gps-stuurautomaten komt een tikkeltje dichter bij besturingsprogramma’s als die van Windows op de pc of die van de smartphones met android-besturing. Toch hebben de symboliek en logica nog lang niet hetzelfde niveau. Er is nog veel te winnen, maar gelukkig is het wiel ook al eens uitgevonden. Met behulp van de kennis van IT’ers hebben trekkerbouwers de mogelijkheid om - ondanks de minieme aantallen vergeleken met telefoon- of autofabrikanten - toch relatief snel door te ontwikkelen op bedieningsgebied. Nu maar wachten op de eerste trekkerbediening waarin na het schakelen en scrollen ook is te swypen.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Bas

    Windows besturing op trekkers?

    1. Zonder enige reden zou de trekker twee keer per dag crashen.

    2. Elke keer als een ander gewas werd gezaaid, zou iedereen een nieuwe trekker aan moeten schaffen.

    3. Regelmatig zou de trekker midden op het land stil komen te staan. Je zou dit eenvoudigweg moeten accepteren, de motor opnieuw starten en verder rijden.

    4. Af en toe zou je trekker, bijvoorbeeld doordat je gewoon linksaf slaat, afslaan en niet meer willen opstarten. De enige optie zou zijn om de motor geheel opnieuw te installeren.

    5. Slechts 1 persoon kan tegelijkertijd van de trekker gebruik maken, behalve als je Trekker 95 of Trekker NT zou kopen. Je zou dan echter wel de extra stoel los erbij moeten kopen.

    6. Macintosh zou een trekker ontwerpen die rijdt op zonlicht, betrouwbaar is, vijf keer sterker is, veel makkelijker te besturen - maar echter slechts door 5 procent van de mensen zou worden gereden.

    7. De olie, watertemperatuur en de waarschuwinglichten zouden allemaal door een en hetzelfde lampje worden aangegeven.

    8. Er zou maar 1 standaard maat zijn voor de stoel, waardoor het niet mogelijk zou zijn de stoel aan te passen aan de gebruiker, maar iedereen zich aan zou moeten passen aan de stoel.

    9. Voordat u de hef wilt bedienen, zou er eerst een venstertje verschijnen met: Weet u het zeker?

    10. Af en toe zou de trekker je zonder enige reden buitensluiten. De enige manier om er weer in te komen zou zijn door tegelijkertijd de handgreep van de deur in te drukken, èn het sleuteltje om te draaien, èn de radio-antenne vast te houden.

    11. De trekkerfabrikant zou alle kopers van de trekker verplicht stellen om bij de trekker ook een zeer dure uitvoering van het 1000-stratenboek aan te schaffen - ook al zou de koper dit niet willen en totaal niet nodig hebben. Als de koper dat toch zou weigeren, zou de trekker ineens nauwelijks meer rijden. Sterker, hier zou de ene na de andere rechtszaak op volgen.

    12. Elke keer dat De trekkerfabrikant een nieuw model zou introduceren, zouden de kopers opnieuw trekkerrijlessen moeten nemen. Geen enkel van alle systemen zou op een vergelijkbare manier functioneren als bij het vorige model.

    13. En als je de motor uit zou willen zetten, dan zou je op ‘start’ moeten drukken.

  • no-profile-image

    Stephan Baan

    @Bas Hé Bas, je vergeet het zeer "gebruikersvriendelijke" en "uitwisselbare" iTunes van Macintosh te vermelden....

  • no-profile-image

    erpelteler

    Nou, bas, ik lees vaak de reacties op artikelen op deze website, maar deze gaat in de boeken als een van de leukste. Fijn dat ook eens iemand op een leuke manier reageert ipv altijd maar alles afkraken (trouwens 2e keer dat ik dat in type, internet explorer liep vast!)

Of registreer je om te kunnen reageren.