Mechanisatie

Achtergrond 148 x bekeken 1 reactie

Echte techniek, minder fabeltjes s.v.p

Met het streven naar een lager brandstofverbruik en een beter milieu is niets mis. Daarover geen misverstand. Maar na het bezoek aan de beurs in Parijs (de Sima), vraag je je af hoever een fabrikant mag gaan.

Slagzinnen als ‘less fuel, less cost’, ‘fuel efficient’ en ‘more with less’ voeren de boventoon. De lijst met brandstof- en kostenbesparende krachtterminologie is nog veel langer, maar dat zal ik u besparen. Het lijkt wel alsof je niets meer aan de man kunt brengen als het niet milieuvriendelijk is!

Als een fabrikant zíjn wieltje, lagertje of bandje verheerlijkt met beloftes van enorme brandstofbesparing, moet je je afvragen hoe serieus deze info is. Het kan toch niet waar zijn dat een betere motorolie, trekkerband of transmissie leidt tot minstens 10 procent dieselbesparing (per onderdeel). Sterker nog, als je alle beloofde percentages brandstofbesparing optelt zou een trekker eerder diesel produceren dan opslurpen. En dat kan natuurlijk niet.

Een tweede irritatie: het vele tromgeroffel over innovaties van fabrikanten, en vooral de verheerlijking ervan via het winnen van gouden en zilveren medailles. Het verschil tussen fabrikanten is daarvoor te groot. Zonder namen te noemen, er zijn fabrikanten waarbij je ervan op aan kunt dat áls ze iets introduceren, dit ook binnen afzienbare tijd praktijkklaar is. Anderen beloven veel, winnen er zelfs prijzen mee, maar je ziet er vervolgens weinig van terug in de praktijk. Zo hoorden we in het verleden van 60 km/u-trekkers, abs-systemen en innovatieve remtechniek. Allemaal mooi, maar we zien er bij die fabrikant niets van terug op de prijslijst.

Zou de traploze aftakas hetzelfde lot beschoren zijn? Oók een potentieel belangrijke innovatie, maar bij de vraag wanneer hij in productie gaat, stonden de geleerden met de mond vol tanden.

De moraal: innovatieve, brandstofbesparende techniek is mooi. Maar als het niet komt, prefereer ik betere techniek die langer meegaat. De Nederlandse praktijk toont aan dat goede en storingsvrije capaciteitsmachines het winnen van intelligente techniek. Dat besef dringt door tot steeds meer fabrikanten die de Nederlandse intensieve inzet als maatstaf nemen voor de ontwikkeling

Foto

Eén reactie

  • no-profile-image

    Stefan Leinenga

    Het stuk over het produceren van diesel door een trekker klopt niet. Je moet niet alle percentages optellen, waarna je boven de 100% uit komt. Maar een voor een de percentages van het verbruik aftrekken.

    Voorbeeld:
    Een trekker verbruikt normaal 100 liter diesel. Dan is dat met 10% besparing nog 90 liter. Een volgend onderdeel bespaart ook 10%, maar 10% van 90 is negen liter. Dan houdt je nog 81 liter over. Etc.

    Knappe kop die dan onder een verbruik van 0 liter, wat neer komt op het produceren ipv verbruiken, uit komt.

Of registreer je om te kunnen reageren.