Mechanisatie

Achtergrond 1579 x bekeken 17 reacties

Minder cilinders, meer pk’s

Een zescilinder klinkt altijd lekkerder dan een viercilinder, laat staan het getokkel van een driecilinder. Toch is er verandering op komst.

'Als ik een stuiver op mijn motorkap leg, wil ik wel dat die stil blijft liggen', zei een collega eens. De mooi roffelende, krachtige zescilindertrekkers met een langere wielbasis zijn bij velen dan ook favoriet. En nadelen als een hoger verbruik of de bij de wielbasis behorende grotere draaicirkel? Die nemen velen nog altijd voor lief.

Viercilinder van 170 pk

Maar er komt een eind aan. Sterke drie- en viercilindermotoren winnen fors terrein door moderne motortechnieken als vier kleppen per cilinder en commonrail branstofinspuiting. Zelfs Amerikaanse automobilisten keren de grote zes en achtcilinders de rug toe in ruil voor een vierpitter, blijkt uit onderzoek van IHS Automotive.

In de trekkerwereld gaat het, zoals vaker, net zo. Een dieselgestookte vierpitter peurt er tegenwoordig zo 150 tot 170 pk uit. Valtra had in 2003 met de M150 al de sterkste viercilinder ter wereld met 108 kW (147 pk). De nieuwe N163 met Sisu-viercilinder met SCR (AdBlue)-techniek aan boord levert met boost maar liefst 125 kW (171 pk). Volgens Valtra wederom de sterkste viercilinder ter wereld. Ook Case IH belooft een viercilinder die na twee powerboosts een vermogen levert van 120 kW (163 pk). MF kondigt een krachtige driecilinder aan (3660) van 75 kW (102 pk) met 405 Nm.

Psychologische pk-grenzen

Waarom? De combinatie kracht en compactheid, maar vooral het zuinig omgaan met brandstof wordt belangrijker. Omwille van efficiëntie moeten cilinders meer vermogen leveren en kan een motor dus ook met minder cilinders toe. Een paar grote cilinders geven bovendien minder slijt- en onderhoudskosten dan veel kleinere cilinders. En dat geluid? Het is een kwestie van smaak, maar sommige viercilinders zijn nu stiller dan een zescilinder.

Ook brand development manager van MF, Campbell Scott, ziet deze trend: "Er zijn meer psychologische dan technische grenzen aan het vermogen per cilinder. Een driecilinder trekker van 170 pk kan makkelijk. We zouden de motorkap dicht moeten nagelen en niet vertellen hoeveel cilinders erin zitten. Dan verkoopt het wel."

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Sopsierder

    Leuk en aardig dat minder cilinder het vermogen kunnen leveren (de pk's ja dat leveren ze!) maar kunnen jullie niet meer voordelen bedeken bij een trekker met een 6 cilinder motor? Dat het tussen de oren zit is in mijn beleving dikke onzin. Je gaat niet een trekker van pak um beet 5 ton gewicht voor een silage wagen zetten met 50 kuub inhoud. En 6 vrienden hand in hand zijn ook strijdvaster dan 4 of zelfs 3. Leuk artikel hoor, maar inhoudelijk had het van mij nog wel wat breder gemogen.

  • no-profile-image

    Jan K

    Je vergeet de Unimog die 218 pk uit een viercilindermotor haalt maar dit terzijde. De algemene trend is gewoon dat de motor in verhouding tot de rest van de trekker kleiner is geworden en daardoor is de invloed van de motor op de afmetingen en de wenbaarheid kleiner geworden.Een zescilinder die wat over heeft is altijd beter dan een viercilinder die op de tenen loopt.

  • no-profile-image

    farmer

    Als 6 cylinders zijn van 600 pk, kun je toch ook een driecylinder maken van 300pk!!

  • no-profile-image

    ed bakker

    Die Finnen komen blijkbaar pas kijken de caterpillar D7E had een 4 cylinder met turbo 160hp bij waarschijnlijk ong 1600 toeren dit was in 1966

  • no-profile-image

    bluepower

    Correct me if I am wrong, maar vanaf de late 80er jaren tot de vroege jaren 90 kon je bij de grote merken Ford JD en caseIH al kiezen tussen een 4 turbo of een 6 dan wel met of zonder turbo rond de 73kw/100pk. De een wil een korte draaicirkel de ander veel gewicht op de vooras. Dus mijn punt is de Valtra is zeker geen revolutie maar wel een logisch gevolg op de steeds strengere emissie eisen. De anderen zullen zeker volgen. Nooit zal het mooie geluid van een zes in lijn door een vier cilinder worden geëvenaard, maar zeg nooit dat een 6 cil. taaier zou zijn dan een 4 cil. De kenner weet: beter 4 harde knallen dan 6 zachte plofjes.

  • no-profile-image

    Slash

    Ik ken iemand die zo'n valtra N141 had. Beste trekker maar hij moest ook voor een strautmann giga vitesse wagen. Dit leek niet alleen belachelijk (trekker past bij wijze wel 10 keer in die wagen) maar hij trok het niet en ook de bult opduwen was probleem.

    Hierna ingeruild voor een T141, deze redde zich er wel mee.
    Vreemd?

  • no-profile-image

    ed bakker

    Frits met electronische inspuiting is tegenwoordig veel te berijken wat je niet vermeld maar wat b.v. International vrachtwagens hier nu hebben is per arbeidsslag niet een keer inspuiten maar drie keer te toch al zuinige 466 cubic "" is nu nog veel zuiniger maar het kan ook andersom door drie keer in te spuiten veel meer vermogen uit dezelfde motor halen word b.v. hier gebruikt bij truck races

  • no-profile-image

    dirk van vliet

    steeds meer vermogen uit kleinere motoren is een tendens die niet te stuiten is en die al jaren op gang is.30 jaar geleden waren de meeste trekkers boven de 80 pk. 6 cylinders. wat betreft al die supermoderene motoren motoren met comun rail en nog meer supertechniek: je moet er wel diesel van goede kwaliteit voor hebben, als je in een land woont waar dit niet altijd het geval is wordt het lastig. bovendien als je een paar honderd kilometer van de bewoonde wereld af aan het werk bent dan wil het bij panne nog wel eens een poosje duren voor er zo'n halve zachte laptop piloot op komt dagen om je materiaal weer in de vaart te krijgen .in deze situaties is een wat simpelere techniek gewoon veel praktieser.

  • no-profile-image

    bluepower

    @Dirk, wees blij dat een moderne monteur het weet op te lossen met een laptop. Mechanische storingen oplossen met hedendaagse uurtarieven wordt niet iedereen vrolijk. De voortgang der techniek kunnen we gelukkig niet tegenhouden, of melk je toevallig ook nog met de hand en heb je een os voor de ploeg?

  • no-profile-image

    dirk van vliet

    @bluepower, ik moest glimlachen om je reaktie,en moet je gelijk geven.ik melk niet met de hand en ploegen doen we al geen jaren meer. wat ik echter aan wil geven is dat de situatie nou eenmaal niet over de hele wereld en voor iedereen hetzelfde is.

  • no-profile-image

    ed bakker

    Dirk ben het met je eens een beetje simpeler zou geen kwaat kunnen Bleupower als het alleen met de laptop weer aan de gang te krijgen is zijn het vaak afstellingen die er vroeger helemaal niet opzaten die het werk kunnen vergemakkelijken ja maar we zijn er veel kwetsbaarder door geworden we kunnen door de laptop mechanische storingen of electrische sneller vinden maar moet nog steeds echt gesleuteld worden

  • no-profile-image

    bluepower

    @ ed bakker, Ik heb nooit gezegd dat er mechanisch nooit meer iets kapot gaat. Ik vind echter dat je hedendaagse monteurs tekort doet als je zegt dat het halve zachte laptop piloten zijn. Een echte monteur van nu is mechanisch(ouderwets sleutelen) en met een laptop in zijn element. Bovendien als je persè geen electronica wilt en een lekkere zes in lijn dan koop je toch gewoon een ouwe inter, ford of deere van 25 jaar oud en ga je daar lekker de hele op zitten. Doe het werk dan wel zelf want personeel zit niet meer te wachten op zulk materiaal plus dat je nooit de hectares kunt bewerken om al die hongerige monden te voeden.

  • no-profile-image

    ed bakker

    bleupower in het eerste geef ik je gelijk zeker die monteurs die al wat langer in het vak zitten ,die net van school komen missen nog wel eens het logisch nadenken wat het tweede betreft vind ik dat je hier uit de band springt met een normaal bedrijf koop je geen trekker van 25 jaar oud (of het moet voor je eigen hobby zijn)het geen personeel vinden hangt al veel van de leeftijd van mensen af
    .B.v. hier staan bij loonbedrijven grote trekkers vaak voor de giertanks en doen bijna nooit iets anders voor dat soort werk hebben die trekkers veel onodige electronica aan boord En dat je meer ha's kan doen met de moderne trekker minder vermoeiend ben ik helemaal met je eens maar meer mischien maar niet zo veel maar dan moet je handelingen zelf doen ipv de computer.

  • no-profile-image

    Jos

    Nou, sommige oude beestjes van 20 jaar zijn nog prima voor veel werk. Laat mij maar met zon ouwe DX of 600 fendt enz voor de kipper knallen. Heb je tenminste nog wat lol achter dat stuur.
    Enig dat geen kwaad kan zijn een paar goede oorkappen

  • no-profile-image

    TrekkerBoer

    Wat is er mis met een puffende 1 cilinder motor

  • no-profile-image

    arie maas

    laat ik dan ook nog een duit in het zakje doen ik ben het zowel met Ed als met Dirk eens er is niets mis met een normale trekker speciaal zoals dirk opmerk als je ver van de bewoonde wereld zit wat te doen. Heb zelf hier nog een JD 8200 prima trekker met 9000 uur op de teller. afgelopen voorjaar begon hij beroerd te lopen wat bleek plunjer in de brandstofpomp kapot, door slechte dieselolie Lokale monteur had hem nadat we de onderdelen hier hadden in een paar uur gerepareerd zonder allerlei laptop geouwehoer Heb hier naast de 8200 nog wat andere JD lopen oa 7920/7930. en 8120@ Blue power nieuwe trekker nodig om alle monden te voeden,?? gewoon gelul en verkoop praatje of grootheidwaanzin
    Al zetten ze me hier een nieuwe JD of ander merk met moderne brandstof inspuiting neer zou hem niet willen hebben te veel problemen

  • no-profile-image

    bluepower

    @ alle niet europeanen, hier in europa (vooral benelux) moeten er nu 1 keer meer dan 3 aardappels van een hectare afkomen. Simpelweg omdat er relatief veel mensen wonen per m2.(veel hongerige monden) Dan heb je gewoon precisielandbouw nodig en daarmee ook het juiste gereedschap. Wat ik eerder al zei met de hand melken en een os voor de ploeg redden we t hier niet. ps ik heb zeker geen aandelen deere, CNH of AGCO.

Laad alle reacties (13)

Of registreer je om te kunnen reageren.