Mechanisatie

Achtergrond 710 x bekeken 3 reacties

De derde kracht

De elektrificatie is in gang gezet en het proces is onomkeerbaar.

We zijn weer terug uit Hannover. Met zere tenen van het bandenschoppen op de Agritechnica en blaren op de voeten van de vele kilometers die we hebben afgelegd. Hoe zullen we ons over tien jaar deze editie van de beurs herinneren? Echt spectaculair nieuws was er niet, er is geen machine die er specifiek uit springt. Wellicht zeggen we later: ‘2011 was het begin van de opmars van stroom als aandrijfbron’. Natuurlijk zijn er al eerder machines op dat vlak getoond. De John Deere met generator staat al langer op de prijslijst en Rauch en Amazone bieden een elektrisch aangedreven kunstmeststrooier en spuitmachine aan. Maar die werden bijna als rariteiten beschouwd.

Iedereen is met stroom bezig

Deze beurs doet je beseffen dat stroom als derde kracht, naast mechanisch en hydraulisch, zijn opmars werkelijk is begonnen. Nog niet eens omdat de lijst met elektrisch aangedreven machines nu opeens zo veel langer is geworden. Maar enkele aanbieders hebben nu serieus werk gemaakt van de mogelijk-heden om stroom op te wekken. ZF kwam met twee oplossingen: een aftakasaangedreven generator en een generator geïnte-greerd in de transmissie. Ook GKN Walterscheid en Zuidberg (STW) stonden er met losse generatoren. Aan de aandrijfkant had Fliegl met zijn aangedreven kipper een praktijkrijp voorbeeld. Rigitrac had een opmerkelijk trekkerconcept. Op de kopeg bij STW waren echter zo maar een paar elektromotoren geschroefd en dat leek ook het geval bij de hark van Pöttinger. En dan hebben we het nog niet eens over de nieuwe generatie van de New Holland-waterstoftrekker. Iedereen is er dus wel mee bezig.

Standaardisatie broodnodig

Het belangrijkste is dat de elektrificatie in gang is gezet en dat het proces onomkeerbaar is. Bovendien blijkt dat standaardisatie absoluut noodzakelijk is. Wat dat betreft is de rol van de Agricultural Industry Electronics Foundation (AEF) een heel belangrijke. Zij hebben een standaard ontwikkeld voor iets heel simpels als een stekker en stopcontact. Die heeft iedereen nodig en iedereen kan nu dezelfde gebruiken. Wat dat betreft is er een parallel met de Agritechnica van tien jaar geleden, toen Isobus als standaard zijn intrede deed. Die standaard is nu niet meer weg te denken en dat zal in 2021 hetzelfde zijn met de derde kracht: stroom.

Foto

Arend-Jan Blomsma

Laatste reacties

  • no-profile-image

    peter

    ze zullen het goed moeten aanpakken, anders is het kansloos, net als 12 volt boordspanning op de trekkers, had altijd minstens 24 moeten zijn.
    als ze straks 380 volt gaan aanhouden wordt het weer niks, stroomsterktes worden veel te hoog, ik zie het al voor me, een frees met kabels zo dik als je onderarm naar de trekker.

  • no-profile-image

    Jan

    Ik denk dat men het wiel opnieuw gaat uitvinden 12 volt is goed voor een auto maar niet meer voor een trekker. In de truckwereld is men langer gewend aan 24 volt De onderdelen die daar gebruikt worden zijn ook op landbouwmachines toe te passen terwijl bij 220 en 380 volt de onderdelen opnieuw moeten worden ontwikkeld.

  • jurjenwiersma

    ik denk dat het een mooi aanvuling is voor licht aangedreven machines of onderdelen de vrees zou gewoon via de PTO gaan maar alles moet wel universeel zijn anders zit je weer te klooien met verschillende stekkers

Of registreer je om te kunnen reageren.