Mechanisatie

Achtergrond 711 x bekeken 1 reactie

Band slijt te snel onder sterke trekker

Achterbanden slijten te snel onder trekkers die sterker zijn dan circa 170 kW (230 pk). Deze overmatige slijtage komt met name voor bij de cvt-trekkers.

Voorbeelden zijn de Fendt 900-serie en de John Deere 7030- en 8030-serie, die veel ingezet worden voor transportwerk. Dit blijkt uit een inventarisatie van klachten onder een aantal loonwerkers. Daar waar achterbanden normaal 5.000 tot 7.000 uur meegaan, zijn ze nu in 1.500 tot 2.500 uur versleten. Doen de trekkers zowel transport- als landwerk, dan halen de meest positieve gevallen rond de 4.000 uur.

Oorzaak

De oorzaak van de snelle slijtage is de overbrenging van het forse motorvermogen naar de wielen. Dat gaat veel agressiever en feller sinds slimme elektronica het hoge motorvermogen beter over weet te brengen naar de achterwielen. Dit gaat gepaard met zulke enorme krachten dat de achterbanden sneller slippen. Bij enthousiaste – vaak jonge - chauffeurs die graag planken, neemt de slijtage extreme vormen aan. Deze banden zijn herkenbaar aan een ruw oppervlak op de nok.

Vredestein meest slijtvast

Van de merken Michelin, Trelleborg (Pirelli) en Vredestein trekt Trelleborg aan het kortste en Vredestein aan het langste eind. Trelleborg en Michelin (h)erkennen de problemen, Vredestein ziet de geschetste trend niet. Dat ligt in lijn met uitspraken van loonwerkers, die Vredestein het vaakst als de meest slijtvaste noemen. Feit blijft dat banden bij moderne sterke trekkers veel sneller slijten dan bij de vorige generatie trekkers. En ook dat er qua slijtvastheid forse verschillen zijn tussen de drie genoemde merken. Vredestein lijkt dat goed in de vingers te hebben, net als Michelin met de duurdere Axiobib-serie. Dat het kwartje wel degelijk valt, blijkt wel uit de recente introductie van slijtvastere banden bij zowel Michelin (MachXBib) als bij Trelleborg (TM 900 High Power).

Ook problemen met overmatige bandenslijtage? Reageer op dit bericht of tip de TREKKER-redactie via dit emailadres: TREKKER@reedbusiness.nl Uw reactie zal vertrouwelijk behandeld worden.

Meer weten? Lees het hele artikel (zes pagina’s) in TREKKER inclusief reacties van fabrikanten, een kostenanalyse, voorbeelden en tips.

Foto

Eén reactie

  • no-profile-image

    Marco Vermeulen

    Hallo,

    Ik zie dat jullie een stuk hebben geschreven over de snelle slijtage onder tractoren met veel pk's. Dat is een prima initiatief.
    Alleen vreemd dat Goodyear niet wordt vernoemd en dat we ook niet zijn benaderd om commentaar te geven.
    Zouden jullie mij het complete verhaal willen mailen?

    Dank u.

    Groeten,
    Marco Vermeulen
    Sales Manager OTR en FARM NL
    Goodyear Dunlop Tires Europe BV

Of registreer je om te kunnen reageren.