Mechanisatie

Achtergrond 494 x bekeken 4 reacties

Trekkers: verplicht rijbewijs, kenteken en keuring

Als het aan de provincie Friesland ligt, komt er een wegennetwerk dat ook geschikt is voor (zwaar) landbouwverkeer.

Het landbouwverkeer maakt daartoe gebruik van passeerstroken. Wel wordt voor de trekkerbestuurders een echt trekkerrijbewijs verplicht, evenals een trekkerkenteken en een apk-plicht voor de trekkers. De rijsnelheid moet dan ook omhoog naar minstens 40 kilometer per uur, of liever nog 55 tot 60 kilometer per uur.

Deze voornemens zijn te vinden in een petitie die Friesland stuurde naar het ministerie van verkeer en waterstaat (V &W). Om deze Friese plannen mogelijk te maken zal minister Eurlings de wet namelijk moeten aanpassen. Na deze zomer worden de voorstellen in de Tweede Kamer behandeld.

Vrees voor bureaucratie

Al diverse malen eerder werden pogingen gedaan om een trekkerrijbewijs en kenteken in te voeren. Er zijn daarbij kleine stapjes vooruit geboekt, maar de meeste voorstellen werden door diezelfde minister Eurlings en door CDA-kamerlid Atsma afgewezen. De hoofdreden zou zijn dat een trekkerkenteken en -rijbewijs zouden leiden tot meer bureaucratie en kosten.

Cumela is voor kenteken en rijbewijs

Vooral loonwerkersorganisatie Cumela blijft zich inspannen voor een rappe invoering van het kenteken en rijbewijs. Ze maakte dat onlangs nog duidelijk in een trekker-special van het televisieprogramma ‘Blik op de weg’, waarin bleek waarom het trekkercertificaat te kort schiet en een volwaardiger trekkerrijbewijs meer gewenst is.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Pieter

    Inderdaad, het wordt de hoogste tijd voor zo'n rijbewijs. Jammer voor de jonge 'jochies', om het oneerbiedig te zeggen, maar de verkeersveiligheid is veel belangrijker!

  • no-profile-image

    Bas van Bronkhorst

    Het is grote onzin om zon rijbewijs in te voeren. Het kost een hoop geld en heel veel schiet je er niet mee op. Jongens (zoals ik) die later trekker willen gaan rijden hebben altijd al iets met trekkers gehad. Die weten wel hoe zon machine werkt en hebben er al wat ervaringen mee. Ik ben nu 14 jaar en kijk er al naar uit om met de tractor de weg op te mogen. Ik rijd nu genoeg tractor om de gevaren ervan in te zien. Ik hoop dat er wel nog een keer nagedacht word over de veiligheid rondom trekkers maar dat het certivicaat halen iets moeilijker is maar niet dat het meer gaat kosten en de minimum leeftijd word verlaagt.

  • no-profile-image

    klaas

    Als ik lees dat er wordt gezegt dat het grote onzin is, en dat een hoop geld kost moet ik gewoon even reageren.
    Hoe is het uit te leggen dat een jongen/meisje van 16 met een certificaat dat in een paar dagdelen wordt gehaald, met een combinatie mag rijden van 30,40 of soms wel 50 ton terwijl een vrachtwagenchauffeur die met deze tonnage's wil rijden minstens een half jaar rijopleiding moet volgen, en minimaal 5000 euro armer is.
    Zelf ben ik al jaren chauffeur/berger en rijdt ik nog regelmatig trekker op het loonbedrijf dus heb geen vooroordelen.

    De meeste personen die ik tegenkom op een trekker hebben geen flauw idee waar ze mee op de weg rijden en wat er gebeurd als het met 50 km/h en 40 ton mis gaat , en daardoor gebeuren er jammer genoeg nog steeds te veel dodelijke ongevallen.

    Naar mijn mening zou het gerechtvaardigt zijn om trekkerchauffeurs die werken bij een loonbedrijf een volwaardige rijopleiding te laten volgen die gelijk is aan een vrachtwagenchauffeur omdat de combinatie's van loonbedrijven tegenwoordig niet onder doen aan een vrachtwagencombinatie.

    Voor diegene die bij een boerenbedrijf op een trekker rijdt zou een vrijstelling moeten komen, maar met de beperking dat de combinatie waarmee ze op de weg komen niet zwaarder is dan 7,5 ton.

    Met deze reactie wil ik alleen maar duidelijk maken dat de situatie zoals die er nu is compleet achterhaald, en niet meer van deze tijd is.
    Door mijn werk als autoberger kom ik elk jaar nog te veel dodelijke ongevallen tegen door onervarenheid en gebrek aan kennis van bestuurders van landbouwvoertuigen.

  • no-profile-image

    Fedor Oudshoorn

    Uitbreiding van het trekker certificaat. Het mag niet de 'grote' krijgen van een vrachtwagenrijbewijs. In verband met de ervaring die boerenjongens en meiden, meekrijgen van huis uit. Invoeren van twee typen trekker rijbewijzen. Voor 16 en 17 jaar CAT 1, bijvoorbeeld tot 20 ton en max 40 km/h. CAT 2, 18 plus, tot 50 ton, max 50 km/h. Een deel praktijk, kennis laten maken met drukke verkeer situaties lijkt me een pre. Over het kenteken ben ik neutraal, makkelijker controleren, verzekering en keuring, anti-diefstal, verder zie ik geen meerwaarde.

    Trekker APK invoeren! Er rijd genoeg slecht onderhouden troep op de weg! Zonder trekker APK, heeft de rest ook geen zin!

Of registreer je om te kunnen reageren.