Mechanisatie

Achtergrond 401 x bekeken 2 reacties

Trekker veertest: balans in cabine moet beter

De cabines op moderne trekkers deinen te veel in de voor- en achterwaartse richting. Zelfs zo veel dat dit ongezond is voor de bestuurder.

Daarentegen worden de verticale (omhoog-omlaag) trillingen door nagenoeg alle moderne trekkers goed gedempt tot lage, veilige waarden. Zijwaartse (links-rechts) trillingen worden ook redelijk tot goed gedempt en vormen geen direct gevaar voor de gezondheid. Deze conclusies volgen uit een test, waarbij zeven veerconcepten van moderne trekkers met as- en cabinevering uitvoerig aan de tand zijn gevoeld door de redacties van het blad Trekker en Profi.

De heftige voor- en achterwaartse trillingen volgen uit een transporttest met een volgeladen kipper. Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat het lichaam de meeste trillingen ondervindt bij dit werk. Ook weten enkele standaardtrekkers het comfort van de vierwiel-geveerde JCB te evenaren. Overigens bewijst de test ook dat vooras- en cabinevering veel effect hebben. Een oudere trekker zonder vooras- en cabinevering deed ook mee in de test en zette bij nagenoeg alle testonderdelen de slechtste waarden neer.

Ongezond

Deze test bewijst dat transport ongezond kan zijn voor de rug van de chauffeur. De oplossing ligt bij slimme, actief geveerde cabines die in goed samenspel werken met de voorasvering. De test toont ook aan dat stoelen niet in staat zijn de ernstige voor- en achterwaartse deining voldoende te dempen. Integendeel, stoelen versterken deze bewegingen zelfs.

Een overzichtelijke samenvatting van deze test inclusief individuele rapporten per trekkermerk vindt u in het novembernummer van Trekker.

Bekijk ook de fotoreportage van deze test.

Het complete testrapport dat is gemaakt door Ergolab-research, kunt u hier downloaden.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Boss Hogg

    Waardeloze test. Appels met peren vergelijken. De Fendt was de zwaarste van de test, logisch dat deze bij de "kippertest" minder trillingen geeft, ligt dan toch beter op de weg. John Deere met active seat niet getest?!?!, zou dan de winnaar worden, MAAR: Eens te meer duidelijk dat Trekker & Werktuig een verkoopblaadje van AGCO (Fendt, Massey Ferguson, etc.) is. Tijd om het abbonnement op te zeggen......................................................................

  • no-profile-image

    veehouder

    Hallo, lees het artikel in t&w eens goed,Er is aan de fabrikanten gevraagd om een trekker van ongeveer 10 ton te leveren.
    Als men dat niet doet moet men ook niet jammeren dat de test niet klopt!

    Dus bambirijder gauw je abbonement opzeggen en niet zo zeuren.

Of registreer je om te kunnen reageren.