Mechanisatie

Achtergrond 1307 x bekeken 12 reacties

Eerste foto’s van Zetor Maxterra

De eerste foto’s van de nieuwe Zetor Maxterra duiken op. Tweeëneenhalf jaar geleden lekte er al een ruwe schets van de trekker uit. De beelden tonen een Maxterra 165 in de Tsjechische trekkerfabriek.

Eerder liet de fabrikant al weten dat het gaat om een trekkerserie met vermogens van 104 kW (142 pk) tot 125 kW (170 pk). De 6,2 liter Zetor-motor geeft daarbij een vermogensboost af van 7 kW (10 pk). De 24/24 versnellingsbak is uit te breiden naar 40/40. De bak heeft een omkeershuttle en vier powershifttrappen in zes groepen. Zetor beloofde tevens een geveerde cabine en vooras. De fronthef wordt gebouwd bij Zuidberg in Ens (Fl.). De hydrauliek komt van Bosch. Volgens een Tsjechische dealer moet de productie in 2011 op gang zijn. Wellicht is het eerste model al op de Agritechnica te zien.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    foreverblue

    Wat nou oostblok merk. In ieder geval een stuk mooier dan zo'n groen met rood geval.

  • Melv

    Och jee, probeert zetor nou de grote jongens na te doen. Faalmerk, mijn opa heeft er een. Kijk je bij de hydr. Ventielen. Zit er zo'n opvangsysteem op, olie gaat in slangetje. Loopt zo'n 20 cm OMHOOG en dan in bakje. Wat een domme mensen maken die rotzooi

  • Mels

    Ziet er knap uit. Nu maar hopen dat ze goed zijn en nog steeds minder kosten dan de dure westerse merken.

  • Bison

    Lekker janken over door domme mensen gemaakte buitenlandse trekkers...Waar zijn de Hollandse trekker merken??

  • Mels

    Ja die zijn verdwenen omdat het niet door,toen al,idiote eusrn van overheid en vakbonden veel te duur werd om hier een trekker te bouwen. Ook was het niet stoer oid om een NL fabrikaat te rijden. Wat is er nog over: NIETS. alle huidige in Nl gebouwde machines zijn op wat kleinere merken na in buitenlandse handen. Gelrop,Horst,enz enz. Miedema en consorten moest ook samenwerking zoeken om te overleven.

  • Mels

    Hier toen al door idiote EISEN

  • trekker123

    En welke Duitse trekkermerken zijn nog zelfstandig? Frankrijk, Engeland? Hoeveel Amerikaanse zelfstandige trekkerbouwers zijn er nog? Heeft allemaal niet zoveel met de Nederlandse overheid of vakbonden te maken. Is een zaak van de wereldwijde economie. Of eigenlijk van het grote geld. Je wel eens afgevraagd wie de grootste aandeelhouders van Deere & Company zijn?

  • Mels

    Jazeker,heel bekende mensen,ene Bill Gates oa,Deere is nog de enige niet door overnames en buy outs bestaande fabrikant,wacht op Kubota,die gaan ook stappen maken. De Engelsen zijn vergeten kwaliteit te bouwen en daardoor in het verleden in de problemen gekomen door de zelfingenomenheid die ze daar hadden,kijk naar het oude Ford,eerst prima dingen bouwen en toen de markt vroeg om beter en moderner:kop in het zand en voort borduren op oude basis zoals alle Engelse merken. Mf idemdito,Renault kwam door de vakbonden en de overheid in de problemen.

  • trekker123

    Renault was een staatsbedrijf. Maar er zijn ook nog heel veel andere merken geweest in Frankrijk. Totaal zo'n 80 stuks. Vendeuvre, Vierzon en Someca waren onder de wat bekendere. Er zijn allerlei verklaringen waarom trekkermerken zijn verdwenen of opgekocht, maar slechts zelden door idiote eisen van de overheid. Althans, niet in de westerse wereld en ook niet in Nederland. De economische en technische ontwikkelingen zijn een wereldwijd vrijwel gelijk fenomeen en het is het ondernemerschap dat bepaalt welke bedrijven over blijven en hoe de hazen lopen. Van de Duitse trekkerfabrikanten is er ook geen enkele meer zelfstandig.

  • jordi 1455

    De emissie eisen hebben ook wat fabrikanten om zeep geholpen.

  • richtr

    trekkert123,
    Renault was van 1945 tot 1994 een staatsbedrijf, dit omdat de eigenaars tijdens de oorlog de duitsers hadden geholpen.
    Sinds 1996 was het weer een normaal, geprivatiseerd bedrijf en toen begon het minder goede trekkers te bouwen...

  • ed12345

    Waarom er zoveel merken zij verdwenen :1e in die tijd was een trekker vaak alleen maar trekker die hoefde alleen paarden werktuigen te trekken dat was vaak een 1 of 2 cyl diesel of 4 cyl benzene of petroleum met 4 wielen de grotere met poelie dreven ook de dorskast aan toen er een hef op moest vielen er al af de grotere konden door de aantallen concureren en vernieuwen dit laatste konden de kleinere vaak financieel niet bijhouden De groten die ook in andere fabrikaten zaten vonden de landbouw vaak niet rendabel genoeg
    o.a.Deutz,Ford,International en verkochten die afdeling

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.