Mechanisatie

Achtergrond 244 x bekeken

Door de bocht met ABS Supersteer

New Holland komt met een nieuw rempedaal: ABS Supersteer. Hiermee is de trekker op de kopakker via ABS met zelfgekozen slip door de bocht te zetten.

Het ABS Supersteer-pedaal herbergt maar liefst vier functies. De eerste functie van het pedaal is op ABS remmen voor trekkers tot 60 km/u, door het zwarte, centrale pedaal in te trappen. De oranje zijpedalen die aangrijpen via een elektrische sensor op het pedaal, zijn uit veiligheid boven de 20 km/u uitgeschakeld. De tweede functie is net als die van het ‘gangbare’ tweeledige rempedaal: met de voet een achterwiel blokkeren via de oranje zijpedalen om de trekker kort door de bocht te zetten. Door de pneumatisch/hydraulische ABS-remmen blokkeert het achterwiel bijna, met zelf te kiezen slip. Dat voorkomt versmering van ondergrond.

Zelfremmend achterwiel in de bocht

De derde functie is het bijzonderst. Bij het draaien van het stuurwiel op de kopakker remt het achterwiel zelf bij in de bocht. Het systeem doet dit vanaf een stuurhoek van 15 graden. De oranje zijpedalen hoeven daarvoor niet te worden ingetrapt. De mate van slip is door de chauffeur wederom via ABS in te stellen. Met een normale vooras is dan dezelfde draaicirkel te halen als bij de Supersteer-vooras, vandaar de naam van het pedaal. Trekkers met een ABS Supersteer-rem worden niet geleverd met een Supersteer-vooras. Deze as is immers ongeveerd waardoor een snelheid van 60 km/u oncomfortabel zou zijn.

Handig op heuvels

De vierde functie van het pedaal is handig op heuvels: Op het moment dat de chauffeur de rijkoppeling en de rem ingetrapt heeft krijgt zijn rechtervoet bij het optrekken drie seconden de tijd om van de rem naar het gaspedaal te bewegen voordat de remmen loslaten. Deze functie is bedoeld voor de powershift (PowerCommand) T7000-trekkers. Cvt-trekkers (AutoCommand) hebben deze functie al in de transmissie.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.