Mechanisatie

Achtergrond 479 x bekeken 1 reactie

Urentellers trekkers terugdraaien (2)

Enkele weken geleden heb ik het fenomeen aangestipt van urentellers terugdraaien op trekkers . De reacties daarop zijn divers.

Ze variëren van boeren met vragen hierover tot dealers die bevestigen hiermee te zijn geconfronteerd. Ook wacht ik de dreiging van een rechtzaak even af.

Daarbij wordt het me steeds duidelijker dat de - al dan niet malafide - trekkerhandelaren een belangrijke schakel zijn voor de Nederlandse trekkerdealers. Een dealer wil immers het liefst zo veel mogelijk nieuwe trekkers verkopen. En van de inruil wil hij zo snel mogelijk vanaf. Alleen dan is het rendement op een nieuwverkochte trekker zo hoog mogelijk.

En juist bij de afzet van ingeruilde, tweedehands trekkers neemt de handelaar een belangrijke plaats in. De verkoop van tweedehands trekkers aan willekeurige handelaren levert immers veel voordeel op voor de dealer. De trekker verdwijnt (meestal) uit de regio, dus de dealer heeft er geen nasleep van in de vorm van afleverkosten of garantieclaims. Daarbij geldt: hoe verder de inruil weggaat, hoe beter.

De dealer is dus gebaat bij handelaren.

Maar met de komst van internet en steeds ‘snellere’ handel, krijgen dealers tegelijkertijd ook meer last van de handelaren die trekkers terug-afzetten. Zo zijn er voorbeelden bekend van tweedehands trekkers die geëxporteerd werden naar Duitsland, om vervolgens terug te keren naar Nederlandse klanten. Dealers krijgen dus vaker te kampen met scherpe aanbiedingen van die handelaren. De andere kant is weer dat diezelfde dealers regelmatig de strijd aan moeten gaan met handelaren die trekkers aanbieden bij vaste klanten.

De dealer heeft dus last van handelaren.

Dus: aan de ene kant zijn dealers blij met handelaren en aan de andere kant ondervinden ze hinder van diezelfde groep. Dealers staan hiermee in een pijnlijke spagaat.

Reacties op mijn weblog en/of ervaringen met terugdraaien van urentellers zie ik graag tegemoet; ik zal vertrouwelijk met uw informatie omgaan.

Foto

Eén reactie

  • no-profile-image

    G. DE LEEUW.

    Wat nu in de trekkerhandel gebeurt heeft helaas altijd al plaats gevonden bij de autohandel.Recentelijk heeft de rechter hier uitspraken over gedaan dat dit onacceptabel en strafbaar is. Het was al zo dat als je als autokoper kunt bewijzen dat de kmilometerteller (bijvoorbeeld d.m.v. nationale autopas) is terug gezet, iemand een schadevergoeding kan claimen. Vooral is de kans van slagen bij Bovag bedrijven groot. Echter wat is er aan de hand ,een trekkerdealer van een merk is altijd (wat) duurder dan een handelaar(de goeden niet te na gesproken) omdat hij echte uren verkoopt en garantie geeft. Kortom de zekerheid is groter en dat heeft z'n prijs. Het is altijd een prijs prestatie verhaal.En voor een dubbeltje op de eerste rang is voor weinigen weggelegd. Echter sommige klanten willen goedkoop en dan is er vaker de kans aanwezig dat er iets mis is. Men zal als consument de consequentie van z'n handelen ook moeten aanvaarden en dat is wel eens zuur zeer zuur.

Of registreer je om te kunnen reageren.