Mechanisatie

Achtergrond 739 x bekeken 2 reacties

Isobus (3): Gevecht achter de schermen

Het doel van Isobus: één uniforme taal, één uniforme bediening, één universele stekker en dat via één bedieningsterminal. Geen nieuws, zo blijkt uit eerdere berichten.

Echter, achter de schermen gaat het er hard aan toe. Uit gesprekken met software-ingenieurs van diverse fabrikanten blijkt dat de strijd nog lang niet gestreden is.

Eén uniforme taal betekent immers dat fabrikanten naar elkaar toe open kaart moeten spelen omtrent aansturing en bediening van hun werktuigen en trekkers. En juist dat raakt een gevoelige snaar. Hoe groter de fabrikanten, hoe meer kennis al in eigen huis aanwezig is en hoe minder makkelijk ze van de huidige werkingsprincipes af willen wijken.

Zo is bekend dat John Deere tot voor kort geen vlotte meedenker was in het streven naar een technische eenheidsworst voor trekkers en werktuigen. Ze zijn immers redelijk succesvol met hun eigen GreenStar-systeem, waarin ze inmiddels allerlei GPS-software kunnen aansturen, perceelsgegevens registreren en zelfs werktuiginstellingen kunnen regelen.

En daarbij speelt naar de toekomst een andere factor mee. Behalve een universele taal om werktuigen te bedienen en in te stellen, zal een trekker in de toekomst ook moeten anticiperen op de werktuigbediening.

Voorbeeld: op de kopakker druk je op een knop van een Isobus terminal om de pick-up van de opraapwagen omhoog te doen. Behalve de pick-up omhoog doen, zou de trekker kunnen anticiperen op deze actie door het motortoerental te laten zakken en de rijsnelheid te verhogen. Daarmee win je tijd en bespaar je diesel. Dezelfde situaties zijn denkbaar bij bewerkingen zoals bemesten, spitten en rooien.

Rekening houdend met deze toekomstige mogelijkheden, dan zou dat betekenen dat Isobus-terminals van werktuig- of softwarefabrikanten zoals Müller, Krone of Kverneland in moeten breken in de software van de trekker. Dat laatste lijkt me alleen haalbaar als trekkerfabrikanten volledig open kaart spelen. Om die reden verklaart een aantal trekkerfabrikanten werktuigfabrikanten helemaal voor gek om nog langer geld te steken in een eigen Isobus-terminal. Volgens hen is de ontwikkeling van de Isobus-terminal echt een zaak van trekkerfabrikanten, en niet van werktuigfabrikanten.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Mark Klaver

    Ik ben het met de laatste stelling niet helemaal eens. Als men met een trekkerterminal de machine functies gaat bedienen, ben je het overzicht van de trekker functies kwijt. Je kunt de losse terminal van Kverneland aansluiten op bijvoorbeeld de Fendt trekkers. Zo heb je een mooie terminal zonder kabels rechtstreeks naar de machine en ook de trekker functies zijn nog beschikbaar. Ook heeft kverneland een "upgrade" set beschikbaar. Hiermee kun je een "oude" trekker toch ISO maken.

  • no-profile-image

    H. van de Zande

    Indien ook het motortoerental en de rijsnelheid van de trekker door de Isobus-terminal worden bepaald, vertrouw ik liever op een terminal van de trekkerfabrikant.

Of registreer je om te kunnen reageren.