Mechanisatie

Achtergrond 330 x bekeken 1 reactie

Werktuigfabrikanten innoveren

Een chaos was het. Net een zaal vol met wilde stieren.

Desondanks interessant om te zien hoe groot de verschillen zijn per fabrikant. Waar de ene fabrikant in 5 minuten vertelt hoe hij een klein onderdeeltje van het chassis heeft verbeterd, geeft de andere een keurig overzicht van de nieuwe machines die we kunnen verwachten. Enkele, waaronder Fendt, Massey Ferguson en JCB, vertellen niets. Ze hebben kennelijk zo veel nieuws te melden, dat ze het ons liever persoonlijk laten zien op persbijeenkomsten die de komende weken zullen plaatsvinden.

Behalve nieuwe trekkers bij onder meer Landini, Valtra en Deutz-Fahr tonen ten minste twee fabrikanten echt lef door met iets geheel nieuws te komen. Ze hebben de bestaande en geaccepteerde werkingsprincipes overboord gezet. Fabrikant Kuhn doet dat door nu een zogenoemde bandhark te maken die is opgebouwd uit een pick-up en een transportband. Trioliet maakte een nieuwe zelfrijdende voermengwagen die helemaal afwijkt van wat er tot nu toe op de markt te koop was.

Oftewel, niet kopiëren, maar innoveren. Knap is dat. Je nek uitsteken door je te onderscheiden met een, naar jouw mening, beter product en zo kopers naar je toe proberen te trekken. We geven alvast een voorproefje met de eerste fabrieksfoto van de Kuhn-bandhark en een technische tekening van een Trioliet-zelfrijder.
Wie volgt?

Foto

Eén reactie

  • no-profile-image

    Jan Zonderland

    Ik las met interesse jouw artikel over de "nieuwe " uitvinding van Kuhn en dacht gelijk "zo nieuw is dat nu ook weer niet". Hier in Canada gebruikt men al sinds vele jaren een soortgelijke machine nl. de New Holland Hayinverter. Welliswaar niet zo groot dan wat Kuhn heeft maar het principe is het zelfde: een pick up met een dwarsafvoerband. Wordt hier vn gebruikt in Luzerne hooi of silage om 2 of meer zwaden van de maaier bijelkaar te leggen. Voordelen tov een normale hark zijn dat je veel minder bladverlies hebt en geen stenen mee in de wiers veegt Kijk maar eens op de New Holland website, staat ie vast wel ergens op.

Of registreer je om te kunnen reageren.