Mechanisatie

Achtergrond 123 x bekeken 4 reacties

Trekkerverkoop loopt achter, op alle fronten

Elk kwartaal worden de cijfers bekendgemaakt; alleen de totaalcijfers. Geen opsplitsing per merk; dat kan niet, of dat mag niet. Ik weet het eigenlijk niet.

Op de een of andere manier zijn de Nederlandse importeurs bang dat de meest recente verkoopcijfers naar buiten komen. Waarom, is voor mij een raadsel. Mijns inziens is dat een ouderwetse en achterhaalde denkwijze! In bijna al onze buurlanden is dat veel beter geregeld.

Daar worden per maand de actuele verkoopcijfers per trekkermerk bekend gemaakt, zonder gezeur. Gewoon bekendmaken. Dat kan daar ook, omdat de cijfers vrijkomen via de instellingen die de kentekens uitdelen. Zoals de RDW dat in Nederland doet.Een reden te meer om zo snel mogelijk trekkerkentekens in Nederland in te voeren.

En voor wie het toch nog zo graag wil weten: In het derde kwartaal 2005 zijn er 751 trekkers verkocht en afgeleverd. Vergeleken met dezelfde periode in 2004 is dat bijna 500 trekkers minder.

In 2004 waren de verkoopaantallen per merk (januari - september) als volgt:

1. New Holland: 834
2. John Deere 654
3. Fendt 367
4. (en 5) Case-International 225
5. (en 5) Claas 225
6. Massey Ferguson 214
7. Valtra 107
8. Steyr 91
9. Deutz-Fahr 85
10. Zetor 66
11. Kubota 46
12. Iseki 34
13. Same 9
14. Lamborghini 1

Opmerking:
In verband met een conflict tussen de importeur en de fabrikant zijn van McCormick geen verkoopcijfers opgegeven.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Wilco Vlogtman

    Uit mijn goede oude tijd in de Vimpoltu (tot 2001) weet ik nog dat het uitwisselen van verkoopcijfers problemen begon te geven met (volgens mij) de Europese Wetgeving. Hierbij was het argument dat dergelijke informatie concurrentievervalsend was. Zal wel iets te maken hebben gehad met het feit dat deze cijfers niet openbaar waren en slechts binnen en beperkte club uitgewisseld werden. De waarde van deze cijfers was sowieso niet voor alle categoriën even groot. Het ontbreken van de cijfers van een van de grotere marktpartijen of slechts een van een klein aantal aanbieders heeft al tot resultaat dat de cijfers met een korreltje zout moeten worden genomen. Uiteraard ga ik er dan wel vanuit dat iedere deelnemer naar eer en geweten de aantallen opgaf. Indien ook hier al mee gesjoemeld werd dan .......

  • no-profile-image

    Jan Zonderland

    Bas, ........ een reden temeer om zo snel mogelijk kentekens voor trekkers in te voeren.... ???????? Om jullie iedere maand weer paginavulling te verstrekken? Man, weet wat je zegt. Wie is er uberhaupt geïnteresseerd in verkoopcijfers die overigens ook zonder kentekenadministratie beschikbaar zijn (zie je eigen artikel). De nadelen van zoiets wegen m.i ruimschoots op tegen evt (?) voordelen (voor de gebruiker) boer cq loonwerker: Het zal zeker kosten met zich meebrengen waar geen extra inkomsten tegenover staan en wat de denken van de creatieve overheid in diens onverzadigbare geldhonger en spilzucht. Een wetje om wegenbelasting te gaan heffen op landbouwvoertuigen is zo gemaakt. Denk voortaan even na voordat je wat schrijft.

  • no-profile-image

    Benvrie

    Het wordt tijd dat er een fatsoenlijke registratie op tractoren komt, om diverse redenen. Een, overigens naar mijn mening ondergeschikte, reden is de marktaandelen omdat zolang er geen wettelijke registratieplicht is, iedere speculatie hierover onzinnig is. Neem bijvoorbeeld Deutz Fahr met op dit moment nog zo'n 15.000 tractoren in Nederland aan de gang. Niemand gelooft toch dat er tot september 2004 slechts 85 Deutzen verkocht zijn? Kijk volgende week maar op de stand van de gezamelijke Deutz Fahr dealers op Zuidlaren en aanschouw een fantastisch leveringsprogramma voor de moderne agrarisch ondernemer anno 2005.

  • no-profile-image

    Gerrit Weijers, namens de Federatie Agrotechniek s

    Graag willen wij als sectie trekkers Federatie Agrotechniek reageren op het artikel van Bas van Hattum op Zibb d.d. 16 november over het openbaar maken van verkochte aantallen trekkers in Nederland. De handelwijze van de Federatie met betrekking tot de verkoopcijfers van trekkers is ingegeven door wat juridisch is toegestaan. Dit betreft regelgeving van de Europese mededingingsautoriteit die zich uitstrekt tot het bekendmaken van verkoopcijfers die door fabrikanten zelf worden opgegeven en verzameld. In het verleden zijn enkele trekkerfabrikanten veroordeeld tot miljoenenboetes omdat zij (onbedoeld) de mededingingsregels geschonden zouden hebben. Deze rechtszaak heeft tot veel onzekerheid en onrust geleid over wat wel en niet is toegestaan. Uiteindelijk heeft dat in 1999 geleid tot een afspraak tussen CEMA (Europese organisatie van trekker- en landbouwmachinefabrikanten) en de mededingingsautoriteit waarbij de jurisprudentie is vastgelegd in gedragsregels voor het bekendmaken van verkoopcijfers van trekkers.

Of registreer je om te kunnen reageren.