Mechanisatie

Achtergrond 164 x bekeken 1 reactie

Vragen aan Fendt (2)

Op de persbijeenkomst, waar maar liefst 120 journalisten waren, stonden al twee 312 Vario-trekkers. Beide zijn klaar en er kan mee gereden worden.

Alleen van dat laatste kwam weinig tot niets terecht. Beetje lastig op een vliegveld waar weinig weilanden of akkers te vinden zijn. Betontegels van de vloer in het winkelcentrum van München-airport ploegen is ook geen optie.

Jammer, zo veel nieuws en zo weinig mogelijkheden om er iets mee te doen. Maar goed. Om terug te komen op de vragen begin deze week: de 312 Vario rijdt maximaal 40 kilometer per uur en prijzen zijn nog niet bekend. Hij zal wel iets duurder zijn dan de huidige handgeschakelde Fendt 309. Als ik zelf moet schatten; zo’n € 10.000 goedkoper dan een even sterke Fendt uit de 400-serie. Voor boeren die 40 kilometer per uur al snel genoeg vinden en geen behoefte hebben aan een terminal in de cabine, is de 312 Vario een goede optie. Weinig poespas, gewoon wat je nodig hebt en toch traploos rijden.

Of Fendt deze technieken beschikbaar stelt voor de merken MF en Valtra, valt nog te bezien. Daarover zijn ze nog erg vaag. Andersom is wel zeker dat Fendt in de boerenklasse geen 2-, 3- of 4-traps powershift gaat maken. Fendt beloofde op de volgende persbijeenkomst (over 2 jaar) meer nieuws bekend te maken. Raden wat het is? Ik denk dat de kleinere Fendt-trekkers uit de 300-serie en/of de smalspoortrekkers een CVT krijgen.

Foto

Eén reactie

  • no-profile-image

    hans van tol

    aan Bas van Hatum.ik had ongeveer de eerste 206va mei 2003.na 1 uur rijden de teller stond op 6 turbo kapot het borgmoertje was verdwenen,motor is wel soepel en zuinig maar gebruikt 1 litre op 80-100 uur.wanneer denkt u dat er een vario komt met een terminal,dacht u in 2009. graag nog een keer wat nieuws erover. gr v h v tol.

Of registreer je om te kunnen reageren.