Home

Nieuws 536 x bekeken

Weinig aanbiedingen vlees met dierenwelzijnskeurmerk

Supermarkten stunten vooral met vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk.

Van de ruim 4.000 vleesaanbiedingen in de eerste vier maanden van 2017, had 4% 2 of 3 Beter Leven-sterren of het biologisch keurmerk. Ongeveer een kwart van de aanbiedingen draagt 1 Beter Leven-ster. Dat blijkt uit de cijfers van de foldermonitor van dierenrechtenorganisatie Wakker Dier.

Wakker Dier vindt de cijfers teleurstellend. Door het doorgaans goedkoopste vlees met stunts extra goedkoop te maken, wordt volgens Wakker Dier ‘dierenleed aangesmeerd’. De organisatie roept supermarkten op juist diervriendelijker vlees te promoten. De organisatie wil dat supermarkten elkaar beconcurreren op het beste dierenwelzijn, niet op de laagste prijs.

Foto: Joris Telders
Foto: Joris Telders

Plus koploper

Uit het folderonderzoek blijkt dat supermarktketen Plus vaker vlees met 2 of 3 Beter Leven-sterren en biologisch vlees promoot dan de concurrentie. De keten was goed voor 97 van de in totaal 184 aanbiedingen voor vlees met 2 of 3 sterren. Albert Heijn volgt op grote afstand met 31 aanbiedingen. De potentiële impact van Plus is veel kleiner dan die van Albert Heijn. Plus is goed voor circa 260 winkels en Albert Heijn telt ruim 850 vestigingen.

Supermarkt Jumbo, Emté en Dirk promootten dit jaar volgens Wakker Dier geen biologisch vlees of vlees met 2 of 3 Beter Leven-sterren. Jumbo is met circa 600 winkels na Albert Heijn de grootste supermarktketen van Nederland.

Het Beter Leven-keurmerk is ontwikkeld door de Dierenbescherming. Het aantal sterren geeft aan welke bovenwettelijke maatregelen de producent heeft getroffen om het dierenwelzijn te bevorderen. Zo betekenen 2 Beter Leven-sterren bij varkens dat de vloer bedekt is met stro, staarten niet gecoupeerd worden en er een grote overdekte uitloop is.

Of registreer je om te kunnen reageren.