Home

Nieuws 7187 x bekeken 22 reacties

Schultz wil trekkerkenteken toch invoeren

Er komt mogelijk toch een kentekenplicht voor trekkers, in combinatie met een verhoging van de maximumsnelheid naar 40 kilometer per uur.

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infastructuur en Milieu gaat haar wetsvoorstel voor invoering van kentekens voor trekkers opnieuw naar de Tweede Kamer sturen. Het wetsvoorstel werd eerder door de Kamer afgewezen.

Er zijn volgens Schultz echter geen goede alternatieven om aan de Europese APK-plicht en de wens van de Kamer voor snelheidsverhoging van landbouwvoertuigen te voldoen. Het oorspronkelijke wetsvoorstel is volgens haar de enige optie om tijdig tot een handhaafbaar en betaalbaar systeem te komen.

Rekening houden met sector

Ze wil hiermee een infractieprocedure vanuit Brussel vanwege het niet naleven van de regels voorkomen. Schultz zegt bij haar afweging ook rekening te houden met de sector, die voorstander is van invoering van de trekkerkentekens. LTO en Cumela zijn voor invoering van de kentekens in combinatie met snelheidsverhoging en betere toegang tot rondwegen voor landbouwverkeer.

Volgens de Europese regelgeving vallen trekkers en aanhangwagens met een maximale constructiesnelheid van meer dan 40 kilometer per uur vanaf 20 mei 2018 onder de APK-plicht. Doordat de Kamer in december vorig jaar tegen het wetsvoorstel voor trekkerkentekens stemde, is er nu geen wettelijke basis voor de invoering van de APK-plicht. VVD, CDA, SGP en PVV stemden tegen het wetsvoorstel. Met de nieuwe Kamersamenstelling hebben deze partijen met 75 zetels geen meerderheid.

Vrees voor ontwijking regels

Schultz zocht samen met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) naar alternatieven voor een registratiesysteem en registratieplicht voor landbouwvoertuigen, om aan de APK-plicht te kunnen voldoen. Registratie van alleen landbouwvoertuigen waarvoor de APK-plicht zou gelden, is volgens Schultz alleen een papieren exercitie. Ze vreest dat de registratie en APK-plicht massaal zal worden ontweken. “Het is bij staandehoudingen namelijk niet te controleren welke maximum-constructiesnelheid een voertuig heeft”, aldus Schultz. Voertuigen met beperkte snelheid hebben geen registratieplicht.

Bovendien zou een nieuw registratiesysteem moeten worden ontwikkeld en is onduidelijk of de Europese Commissie akkoord zou gaan met de magere invulling van de APK-plicht.

Registratie van alle 270.000 landbouwvoertuigen

Het alternatief, registratie van alle 270.000 landbouwvoertuigen, leidt ertoe dat er veel voertuigen geregistreerd worden die niet APK-plichtig zijn. Ook hierbij vreest Schultz voor ontwijking van de regels, omdat aan de buitenkant van het voertuig niet zichtbaar is of het geregistreerd is. Schultz voegt eraan toe dat met deze werkwijze bovendien de gewenste snelheidsverhoging naar 40 kilometer per uur niet kan worden gerealiseerd.

“Provincies, gemeenten en waterschappen hebben onlangs nogmaals aangegeven tegenstander te zijn van snelheidsverhoging zonder kentekening. De belangrijkste argumenten zijn dat handhaving op straat nauwelijks mogelijk is en de technische geschiktheid voor dergelijke snelheid niet geborgd is”, aldus Schultz.

De minister gaat het wetsvoorstel aanpassen en spoedig opnieuw voorleggen aan de Tweede Kamer. In het oorspronkelijke voorstel zouden de kentekenplaten per 1 januari 2017 verplicht zijn.

Laatste reacties

  • farmer135

    LTO Voorstander van extra regels ? Vreemd

  • Marco22

    wegenbelasting er nog bij. apk enz Inkomen is weer gegarandeerd voor de periferie. Hoera. BBA
    Hoeveel leden heeft de lto nog?

  • JKr

    Wat hebben die mensen (politiek) toch tegen ons?

  • pinkeltje

    Die 40 per uur rijden we toch wel....

  • 'trot

    het wordt niet veiliger wel munten voor de staat op naar het volgende geld kosten de onzin fabel

  • Attie

    LTO de weg kwijt ??

  • aardappelboer

    een beetje trekker rijd al 15 jaar 40km/uur, vele andere al jaren 50km/uur. Deze regelgeving is allang achterhaald. Al die rompslomp hoeft van mij ook niet, alleen maar weer kostprijs verhogend.

  • jop

    Het gaat hier niet alleen om de kosten. Hiermee kunnen de trekkers ook op
    rondwegen toegelaten worden in plaats van dat ze dwars door de bebouwde kom moeten rijden. Een stuk veiliger en sneller.

  • info36

    Regeltjes regeltjes wanneer houdt het nou eens op?

  • zon

    LTO vertegenwoordigd al lang de sector niet meer.

  • Attie

    Ja ja wel handig, hier achter op kavelpad, 40km per uur!!

  • koestal

    Lekker doordrammen met haar regeltjesdrift

  • Peerke1

    Wij komen maximaal 500 meter op de openbare weg met onze tractoren. Waarom al die regelgeving en kosten om al die flauwe flauwe kul. Bovendien is onze maximale snelheid 25 km per uur.

  • melkveehouder .

    Wat is de rol van de waterschappen in deze?

  • Erik Bouman

    Dit geeft meer voordelen dan dat de kosten voor het kenteken opwegen. Weet dat er al een hele hoop is geregeld op voorhand om te verkomen dat er nog hogere kosten zullen komen. Dit is geregeld door verschillende vak organisaties. Hier is ondermeer afgesproken dat er geen wegenbelasting uit de hoge hoed wordt getoverd. En de 40 km/h is niet alleen gekozen voor de APK grens. Maar ook vanwegen het feit dat voertuig combinaties van meer dan 3500 kg die sneller gaan een tachograaf plicht hebben.
    Denk ook aan de diefstallen die bij een goede registratie minder aantrekkelijk worden bij het dieven gilde. Maar ook de waarde bij inruil/verkoop van de voertuigen. Zeker in de grensgebieden van Nederland. Bij verkoop in België of Duitsland worden de kentekens erkend en hoeven daar geen extra kosten van keuring en kenteken plaats te vinden.
    En door betere registratie met het kenteken kan bijvoorbeeld op een slecht onderhouden en verkeersgevaarlijk voertuig een keuring bij de RDW worden opgelegd door de politie. En de verdere controle door de politie een betere verkeersveiligheid te weeg brengen.

  • jan4072

    Alle andere landen hebben kentekenlicht waarom moet NL weer anders zijn. Het spijt me wel maar de meeste schrijvers hier zijn ook zo hypocriet als ze maar zijn kunnen. De ene keer schreeuwen dat er geen eenheid binnen europa is dat dat beter moet worden. Nu gaan we naar 1 regel voor heel europa en nu is er ineens regeltjes drift vanuit den haag. Als de politie gaat handhaven op 25km per uur dan zul je eens zien hoe snel de kentekens er komen. Het is net als toen de veiligheidsbeugel verplicht werd. Het was allemaal onzin en kosten verhogend en nu wordt je met de nek aangekeken als je geen veiligheidscabine hebt.

  • Vakbladen1

    ik vraag me toch af of het wel goed is om alle tractoren onder dezelfde noemer te zetten. ik snap dat een loonwerk trekker van 150 pk vol met een container met die met 50 km per uur langs komt denderen iets anders is dan een MF 35 die nog geen 30 rijdt. kan daar niet wat verschil in gemaakt worden. er zijn veel veehouders die een tweede trekker hebben voor klein werk die zelden op de weg komt. moet die nu voor die ene keer dat deze een paar honderd meter over de weg rijd naar een ander perceel al die poespas overhoop halen. en al die oltimer liefhebbers die af en toe een toertochtje rijden. (dit kan je toch niet vergelijken met het grote werk??) ik zou toch graag wel wat vrijstellingen zien. bijvoorbeeld door de bovengrens van 40 km aan te houden.

  • Gat


    Rapporteren
    jop
    1 jun 21:09
    Het gaat hier niet alleen om de kosten. Hiermee kunnen de trekkers ook op
    rondwegen toegelaten worden in plaats van dat ze dwars door de bebouwde kom moeten rijden. Een stuk veiliger en sneller.

    Nou jop dat denk jij. Hier ligt een rondweg die niet gebruikt wordt door verkeer langs een 80 km weg. De provincie houdt het tegen dat landbouwverkeer er over mag. Nu kunnen we al jaren door het dorp met veel ergernis voor ons en de burgerij. Kenteken plicht is op stapje voor wegenbelasting. Ik ben niet tegen, Mar ik ken Nederland wel voort!

  • .gast

    Dit geeft toch weer aan dat de EU een groot circus is. Na al die jaren heb je dus nog steeds verschillen tussen landen. In Nederland geen Kenteken in andere landen al vanaf de eerste Trekker. Dus ja logisch kenteken. Maar Nederland zal er wel weer een nieuwe melkkoe van maken.

  • .gast

    Een ander groot probleem is het Trekkerrijbewijs. Tussen de landen zitten namelijk ook grote verschillen. Iemand met in Nederland een T (Trekker) mag in Duitsland niet de weg op, daar gelden voor T hogere eisen en is onze T vergelijkbaar met een L (landwirtschaft). Ik ben zelf nu al bijna 4 maanden bezig mijn Nederlandse rijbewijs te verlengen in Duitsland. Zowel RDW als Strassenverkehrsamt sturen je het bos in. Maar wanneer ik buiten de EU zou wonen krijg ik voor 30 euro een nieuwe Nederlandse rijbewijs toegestuurd. Waanzin!

  • .gast

    @ Mariska, misschien een leuk artikel voor jullie . Trekkerrijbewijs verschillen in de EU.

  • peetersdejongh1

    trekkers KUNNEN op rondwegen worden toegelaten. Nergens wordt die garantie gegeven die de verschillende wegbeheerders verplicht hierin mee te gaan en de randwegen open te stellen. Ook de garantie dat er de komende 25 jaar geen wegenbelasting geheven gaat worden wordt niet gegeven!
    Zo maak je toch geen afspraken met elkaar. Tel de voertuigen op je erf op, trekkers, verreiker, shovel, zelfrijdende machines (voermengwagen) en je weet wat dit weer gaat kosten als de kerstboom verder opgetuigd gaat worden, want die garantie heb je zeker!

Laad alle reacties (18)

Of registreer je om te kunnen reageren.