Home

Nieuws 908 x bekeken 3 reacties

Meer verkoop en aanbod duurzaam eten

We kopen steeds meer voeding met een duurzaamheidskeurmerk.

Vorig jaar besteedde de Nederlandse consument 27% meer aan eten met zo’n keurmerk dan in 2015. Dat blijkt uit de keurmerkmonitor van onderzoeksbureau IRI. In totaal werd er € 3 miljard omgezet aan duurzame voeding.

Vis is koploper

Supermarkten bieden ook steeds meer duurzaam voedsel aan. Het aandeel binnen de totale omzet steeg in 2016 van 9,4% naar 11,9%. Vis is koploper in het duurzame segment, gevolgd door eieren en koffie/thee/cacao. Het grootste keurmerk is Beter Leven.

De monitor bestreek onder meer de keurmerken Fair Trade/MaxHavelaar, Beter Leven, MSC, UTZ en Milieukeur.

Niet alle keurmerken

De koepelorganisatie van supermarkten en levensmiddelenhandel, CBL, is blij met de toename en ziet daarin dat de consumenten bewuster kiezen voor duurzaam voedsel. Wel vindt het CBL het jammer dat niet alle keurmerken in het onderzoek worden betrokken.

Zo zitten varianten van duurzaam voedsel, die supermarkten hanteren, zoals Kip van Morgen, weidemelk en vrije uitloop eieren niet in de monitor van het IRI. Ook is in het onderzoek niet terug te zien dat er minder gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt op groente en fruit. Bovendien worden meer vleesvervangende producten verkocht.

Als dit allemaal wel meegeteld zou worden, dan komt de stijging van het eten van duurzamere producten nog veel hoger uit, zegt CBL-directeur Marc Jansen.

Laatste reacties

  • polsbroek

    Dus 67% niet

  • JKr

    Consumenten kiezen bewuster. ja ja, welke auto ze willen kopen, welke auto is duurzaam?? Welke vliegreis ze zullen boeken, welke vliegreis is duurzaam. Welke voetbalwedstrijd / festival / concert ze willen bezoeken, met 10 duizenden met de auto naar 1 plek, hoezo kiezen consumenten bewuster.

  • WGeverink

    En weer wordt het woord duurzaam gebruikt waar politiek correct zou moeten staan.

Of registreer je om te kunnen reageren.