Met satellietbeelden ‘beter boeren en lagere kosten’
De Franse datagigant Atos en startup TerraNIS lanceren in Europa een product waarbij satellietgegevens worden omgezet in strategische informatie voor boeren. Atos stelt dat boeren zo kosten kunnen besparen.
Het product is gepresenteerd op de industriële Hannover Messe-beurs. Het product wordt al ingezet door een Canadese federatie van coöperaties, La Coop Fédérée.
Waar wanneer hoeveel kunstmest gebruiken?
De strategische informatie is volgens Atos nodig omdat boeren aan steeds meer milieuregels moeten voldoen, internationaal concurreren en aanhikken tegen steeds hogere prijzen voor zaden, kunstmest en gewasbescherming. Met het product, de Atos Codex, kunnen boeren volgens het bedrijf precies bepalen waar, wanneer en hoeveel kunstmest te gebruiken.
‘Kostenbesparingen tot 15%’
De onderneming zegt dat de kostenbesparingen kunnen oplopen tot 15%. Volgens Atos ligt de toekomst van de landbouw in een combinatie van hoogwaardige technologie en het verzamelen en analyseren van grote hoeveelheden data.
Satellieten maken elke 5 dagen gedetailleerde foto‘s
Atos maakt gebruik van gegevens van de laatste generatie Sentinel 2-Earth-satellieten van de Europese ruimtevaartorganisatie. De satelliet neemt elke 5 dagen gedetailleerde foto’s.
Canada
Atos Codex wordt al gebruikt voor de analyse van 100.000 hectare akkerbouwgrond met graan, soja en groenten in Canada. Het gaat om areaal van boeren in Quebec.