Home

Nieuws 1494 x bekeken

‘Unilever verkoopt margarinemerken’

Volgens Britse media treft Unilever voorbereidingen om een aantal voedingsmerken te verkopen. Het zou gaan om een pakket van margarine- en botermerken dat goed is voor 6 miljard pond (€ 6,9 miljard).

Het bedrijf zelf bevestigt niets, maar staat onder druk van aandeelhouders sinds het bestuur een overnamebod van concurrent Kraft Heinz afwees.

Unilever zette een jaar geleden de margarine- en aanverwante producten in een aparte divisie. Het gaat onder meer om de merken Flora, Stork en Bertolli. De olijfolie van Bertolli werd overigens al eerder verkocht. Topman Paul Polman zei toen dat het onderdeel een jaar krijgt om te bewijzen dat het winstgevend genoeg kan worden om bij Unilever te blijven.

‘Breuk met het verleden’

Onder de media die schrijven over de verkoop zijn The Sunday Telegraph en The Sunday Times. Ze schrijven dat grote private equity-huizen als Bain Capital en CVC al biedingen voorbereiden. Verrassend of niet, de verkoop zou een breuk met het verleden zijn. Unilever ontstond in 1929 uit de fusie van de Britse zeepmaker Lever Brothers en de Nederlandse Margarine Unie.

Unilever maakt zowel persoonlijke verzorgingsproducten als voeding. De gedachte hierachter is onder meer dat het aanbieden van een breed en diep pakket het bedrijf een sterkere positie geeft in onderhandelingen met supermarkten. Het bedrijf groeit met name met persoonlijke verzorgingsproducten en voeding vooral in opkomende economieën als China en India.

Het bod van Kraft Heinz zet het bedrijf, dat grote investeerders vorige week bezochten om de strategie toe te lichten, onder druk om te snijden in de organisatie. Blijkbaar zien de Amerikanen mogelijkheden een grote overnamesom snel weer terug te verdienen.

Of registreer je om te kunnen reageren.