Home

Nieuws 855 x bekeken

Nederlandse supermarkten stunten meer

Voedingsconcerns realiseerden in Nederland vorig jaar 21,2% van hun omzet met producten die onder promotievoorwaarden zijn verkocht. Een jaar eerder lag dat percentage op 20%.

Nederland ligt daarmee een paar procent hoger dan België, Frankrijk en Duitsland. Verkopen met korting zijn goed voor meer dan de helft van de omzetgroei van supermarkten.

Dat blijkt uit een studie van marktonderzoeksbureau AC Nielsen. Uit de cijfers blijkt dat in Italië bijna 30% van de verkopen promotie-acties betreft. In Portugal en Oostenrijk ligt dat percentage zelfs op respectievelijk 37% en 35,2%. In de meeste onderzochte EU-landen is het percentage in 2016, maar ook in de jaren ervoor, duidelijk gegroeid. Het rapport geeft niet aan hoe groot de kortingen zijn.

Dunnere marge accepteren

De groei kan wijzen op flinke concurrentie tussen supermarkten. Dat geldt zeker in Nederland waar relatief veel supermarkten zijn. Als acties uitgaan van supermarkten, kunnen toeleveranciers gedwongen worden in ruil voor een groot leveringsvolume een dunnere marge te accepteren. Soms gaan acties uit van toeleveranciers zelf, bijvoorbeeld om voorraden op te ruimen, of marktaandeel te winnen.

In Nederland lag de groei hoger dan het Europese gemiddelde voor brood, bier en versproducten. De omzet met babymelkpoeder, verse melk en fruitsappen daalde. De top 10 van grootste voedingsconcerns, waaronder Unilever en Nestlé, zagen de groei op Europees niveau stagneren. Datzelfde geldt voor de omzet met huismerken. De groei zat dus bij kleinere A-merkenleveranciers.

Hoogste groei

In de belangrijke EU-markten was de groei het hoogst bij gezondheidsproducten, zoals aspirine of hoestdrank. In het voedingssegment was de groei het hoogst voor bier, snacks en zeer beperkt houdbare producten, zoals groente en fruit. In het laatste geval bedroeg de omzetgroei 1,4%.

Of registreer je om te kunnen reageren.