Home

Nieuws 354 x bekeken

Minder winst voor Ahold Delhaize

Ahold Delhaize heeft vorig jaar een nettowinst van € 1,08 miljard geboekt. Daarmee lag de winst 10% lager dan een jaar eerder.

In Nederland voerde het bedrijf achter onder meer Albert Heijn en Gall&Gall de winst op, en ook in de VS werd vooruitgang geboekt. De omzet en winst werden wel gedrukt door de verkoop van supermarkten.

Ahold en Delhaize fuseerden vorig jaar in de zomer en moesten daarom een aantal supermarkten verkopen. In de cijfers wordt de omzet van Ahold en Delhaize in 2016 samengenomen. De omzet van het fusiebedrijf nam 2,4% toe tot € 62,33 miljard. De omzet steeg nog wat meer als wordt gecorrigeerd voor de extra verkoopdagen die 2015 telde.

‘Uitstekende prestaties’

Ahold Delhaize boekte in Nederland, exclusief Bol.com, een 4% hogere onderliggende operationele marge. Albert Heijn heeft in Nederland een marktaandeel van 35% en is goed voor de bulk van deze omzet. Topman Dick Boer spreekt in een toelichting van ‘uitstekende prestaties’ van zowel de supermarkten die de onderneming bezigt, als de online verkoop.

Als naar alle Nederlandse activiteiten van Ahold Delhaize wordt gekeken, daalde de omzet in 2016 met 1,1%. Als wordt gecorrigeerd voor verschil in verkoopdagen, is de omzet met 7,5% gestegen. In de VS is de concurrentie groot, maar wist Ahold Delhaize een groter volume te verkopen. Het bedrijf wil in Noordoost-Amerika verder uitbreiden.

Voordeel moet toenemen met € 200 miljoen

Het bedrijf zegt op schema te liggen wat betreft het behalen van synergievoordelen. In 2019 moet jaarlijks door de fusie voor € 500 miljoen aan voordelen zijn binnengehaald. Vorig jaar bedroeg het voordeel € 22 miljoen. In 2017 moet het voordeel toenemen met circa € 200 miljoen. Dit bedrag moet deels worden gerealiseerd door overlappende functies te schrappen, maar ook door nieuwe afspraken te maken met leveranciers.

Of registreer je om te kunnen reageren.