Home

Nieuws 2885 x bekeken

Agrifirm voert ledenuitkering op

Agrifirm maakt begin dit jaar € 33 miljoen ledenuitkeringen over aan zijn leden.

Dat is fors meer dan in 2016 en 2015, toen respectievelijk € 22,5 miljoen en € 20 miljoen werd uitgekeerd. De uitkering valt dit jaar circa € 11 miljoen hoger uit, omdat voordeel dat anders pas in 2018 zou zijn uitgekeerd, nu al wordt meegenomen. Een hart onder de riem van leden die het soms financieel lastig hebben, aldus topman Dick Hordijk.

Minder mengvoer verkocht

Agrifirm verkocht in 2016 4 miljoen ton mengvoer, 200.000 ton minder dan een jaar eerder. In het begin van het jaar waren relatief veel varkenshouders door de slechte varkensprijzen niet in staat of bereid het voer tijdig te betalen. Het bedrijf verloor in de varkenshouderij klanten aan wat het ‘zeer lage prijsaanbieders’ noemt. Het gaat daarbij zowel om Nederlandse als, in het grensgebied, Duitse prijsvechters.

“Ik denk niet dat sprake is van een trendbreuk”, aldus Hordijk. “Het is een tijdelijke oplossing voor boeren die financieel in zwaar weer zitten, maar als je structureel je rendement wil verbeteren, is voer met meer toegevoegde waarde nodig.” Agrifirm zet hier de komende jaren nog meer op in, door de kennis van premixen- en concentratendochter Nuscience en het mengvoerbedrijf te koppelen, aldus Hordijk.

Net als concurrent ForFarmers een dag eerder meldde, nam de afzet van rundveevoer toe door de groei van de melkveestapel, in de afgelopen paar jaar. In de pluimveehouderij wordt meer ingezet op dierenwelzijnssystemen met minder vogels per vierkante meter. Een dergelijk concept kan de sector sterker maken, maar kost volume.

Agrifirm dichtbij landelijke dekking

De afzet van coproducten nam met 152.000 ton af tot 2,1 miljoen ton. Het bedrijf zag de afzet van premixen en concentraten toenemen van 494.000 naar 531.000 ton. Agrifirm maakte eerder bekend een mengvoerfabriek te verkopen in Duitsland en voor nog eens twee fabrieken partners te zoeken.

In Polen groeide Agrifirm naar eigen zeggen voor het derde jaar sneller dan de markt. Met vier fabrieken is het bedrijf dichtbij landelijke dekking, wat volgens het bedrijf betekent dat het een goede uitgangspositie heeft voor verdere groei van het marktaandeel. In Hongarije draait Agrifirm moeizaam. Slachterijen zitten financieel in zwaar weer en daarmee hun leveranciers (de klanten van Agrifirm) ook.

Nuscience leverde een stevige bijdrage aan de winst die in 2016 netto uitkwam op € 30,6 miljoen, aldus Agrifirm. Dat is precies het bedrag waar het bedrijf in 2015 zei op aan te sturen. Een jaar eerder lag de winst een stuk hoger, maar dat kwam ook door de verkoop van een belang in pluimveeslachter Plukon. Het bedrijf zet als coöperatie niet in op winstmaximalisatie, maar moet wat Hordijk betreft richting 2020 wel meer winst boeken.

Of registreer je om te kunnen reageren.