Home

Nieuws 1052 x bekeken

Supermarkt zelf slachtoffer bij conflict met leverancier

Een supermarkt die producten boycot vanwege een conflict met de producent, ondervindt hier zelf de grootste gevolgen van.

De supermarkt loopt door een dergelijke boycot meer geld mis dan de producent. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Sara Van der Maelen van de KU Leuven.

Het onderzoek is gepubliceerd in het Journal of Marketing. Volgens Van der Maelen komen conflicten tussen leveranciers en supermarktketens voor. De conflicten gaan vrijwel altijd over de prijs. Als het conflict niet wordt opgelost, gaan supermarkten soms over tot het (tijdelijk) niet meer aanbieden van het product.

Bier en kaas

Recent voerden Jumbo en Heineken een “bieroorlog” uit. Een ander bekend conflict ontstond in 2012 tussen inkooporganisatie Bijeen, waar Jumbo destijds onderdeel van was, met zuivelleverancier Arla Foods. De jaren ervoor vocht inkoopcombinatie Superunie gevechten uit met Zuivelhoeve over yoghurt en vla, en met Cono over Beemsterkaas.

Van der Maelen keek naar 20 merken die weggehaald zijn in 60 productcategorieën. Uit het onderzoek blijkt dat zowel de supermarkt als leverancier bij een dergelijk conflict geraakt wordt. Maar de supermarktketen wordt gemiddeld geconfronteerd met een verkoopverlies van 8,75% terwijl de producent een verkoopverlies van 4,33% lijdt.

Merktrouw

Klanten zijn dus relatief vaak bereid het product dan maar ergens anders te kopen, wat het beeld van de almachtige supermarkt relativeert. “Supermarktketens en producenten denken best twee keer na vooraleer ze voet bij stuk houden bij onderhandelingen", concludeert Van der Maelen. De producent moet nagaan of zijn merk sterk genoeg is om inderdaad minder pijn te leiden dan de afnemer. De supermarkt zal naar zijn assortiment kijken.

Of registreer je om te kunnen reageren.