Home

Nieuws 564 x bekeken

Supermarkt omarmt AGF, maar vlees niet

Supermarkten brengen AGF wel onder retailmerkbescherming en vlees nauwelijks. Dat komt door een solide AGF-keten, concluderen onderzoekers van SBR Consult.

Het rapport van SBR Consult is in opdracht van het ministerie van Economische Zaken opgesteld.

De supermarkten nemen AGF (Aardappelen, Groente en Fruit) wel op grote schaal onder eigen merk op en gebruiken dat in de communicatie, terwijl dat bij vlees niet vaak het geval is. Bij AGF wordt de concurrentiestrijd tussen supermarkten met name gevoerd op kwaliteit en herkomst.

Zo adverteert een keten: ‘We kopen veel groente en fruit rechtstreeks bij de boer of de teler. Omdat we een beperkt gebruik van gewasbescherming belangrijk vinden, zijn onze normen strikter en liggen die maar liefst een derde onder de wettelijke maxima. Daarom zijn we de afgelopen vijf jaar de beste op gebied van groente en fruit.’

Beheersen risico's

Er zijn verschillende verklaringen waarom AGF wel onder de retailmerkbescherming wordt gebracht en vers vlees slechts in geringe mate. Zo zijn de risico’s in de voortbrengingsketens voor groente en fruit voor retailers veel beter te beheersen. Ook leveren de AGF-producten de retail een goede winstgevende marge.Door het anonieme karakter en de gedeeltelijk onduidelijke herkomst, betekent vlees onder de retail merkbescherming een risico voor het merk en daarmee de retailer.Vlees heeft ook een andere functie dan AGF. Vlees is een ‘traffic generator’ voor de andere producten in de supermarkt. Consumenten worden gelokt door vlees met een relatief lage prijs, maar maken dat verschil voor de super ruimschoots goed door de andere producten aan hun mandje toe te voegen, vooral AGF.

Ketenborging inzetten

De onderzoekers pleiten ervoor het eerder voor AGF opgezette meetinstrument ‘ketenborging’ in te zetten voor de vers vleesketen. Zo komt er een eenduidiger beeld van de status van ketenborging.

Of registreer je om te kunnen reageren.