Home

Nieuws 448 x bekeken

Kilometerheffing treft Belgische voedingsconcerns

Bijna een jaar na de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens bevestigt een enquête bij Belgische voedingsbedrijven de gevreesde impact op de omzet, winst en werkgelegenheid binnen de sector.

Dat meldt FEVIA, de federatie van de Belgische voedingsindustrie. Volgens de organisatie is er dan ook dringend een flankerend beleid nodig om de impact op voedingsbedrijven op te vangen.

In Nederland pleiten verschillende politieke partijen voorafgaand aan de verkiezingen in maart voor invoering van een kilometerheffing. Een sterk mobiliteitsbeleid moet volgens FEVIA werk maken van betere transportinfrastructuur, minder congestie en sterkere havens en intermodale knooppunten.

Grote impact op winstgevendheid bedrijven

FEVIA, de koepel van de voedingsindustrie, voerde een enquête uit bij zijn leden omtrent de kilometerheffing die vorig jaar werd ingevoerd. Volgens 48% van de voedingsbedrijven die deelnamen aan de enquête, doet de kilometerheffing de omzet dalen met meer dan 1% en volgens 13% zelfs met meer dan 5%. De impact op de omzet ligt daarmee zelfs hoger dan de 0,3% of €145 miljoen die een studie van Transport and Mobility Leuven vorig jaar voorspelde.

Maar het is vooral op de winstgevendheid van de bedrijven dat de kilometerheffing een zware impact heeft, aldus FEVIA. “Meer dan driekwart van onze bedrijven geeft aan dat het de volle rekening van de kilometerheffing betaalt”, aldus directeur-generaal Chris Moris. “De voedingsbedrijven krijgen deze meerkost niet of nauwelijks doorgerekend aan hun klanten. Bovendien is deze kilometerheffing maar een van de vele taksen en heffingen waarmee voedingsbedrijven te maken krijgen.”

'Kilometerheffing lost mobiliteitsknoop niet op'

“De kilometerheffing treft de Belgische voedingsindustrie en komt bovenop de opeenstapeling van taksen en heffingen die onze bedrijven betalen”, zo vult voorzitter Jean Eylenbosch aan. “Ze lost bovendien de mobiliteitsknoop niet op, terwijl dat toch onze gemeenschappelijke doelstelling moet zijn. Om het verkeersinfarct op onze wegen op te lossen, zijn een ambitieus mobiliteitsbeleid en een gedeelde inspanning noodzakelijk.”

Of registreer je om te kunnen reageren.