Home

Nieuws 1063 x bekeken

Ahold Delhaize van Chinese webwinkel af

Ahold Delhaize trekt zich terug uit Chinese internetplatform Tmall, dat onderdeel is van Alibaba.

De supermarktketen heeft volgens innovatiedirecteur Hanneke Faber voldoende geleerd van de ervaring. Ahold, dat vorig jaar fuseerde met het Belgische Delhaize, kondigde in oktober 2015 het openen van een webwinkel op Tmall aan.

1,3 miljard consumenten

Ahold concurreerde op Alibaba met andere initiatieven om Nederlandse voedingsmiddelen online te verkopen in China, een snel groeiende markt van 1,3 miljard consumenten. In augustus vorig jaar werd nog de oprichting van het verkoopplatform Hollandbuy op Alibaba afgekondigd. Hollandbuy is een initiatief van onder meer oud-bestuursvoorzitter van Wageningen UR Aalt Dijkhuizen.

Alibaba is de grootste

Alibaba is het grootste e-commerce-portaal ter wereld. Maar Faber zei al bij het openen van de webwinkel dat Ahold vooral wil leren van de Chinezen, die volgens haar veel verder zijn met internetoplossingen. Ahold richtte zich op Tmall op de verkoop van in China populaire Nederlandse producten, zoals babymelkpoeder en andere babyvoedingsmiddelen.

Eigen webwinkels

Nu genoeg lessen zijn geleerd, gaat alle aandacht terug naar haar eigen webwinkels. In een interview met het blad Emerce Magazine zegt Faber dat de webwinkel van Albert Heijn nu al producten van zusterketens Etos en Gall&Gall verkoopt. Het is volgens haar niet ondenkbaar dat het een marktplaats wordt voor derden. Ahold Delhaize is ook eigenaar van online warenhuis Bol.com.

Of registreer je om te kunnen reageren.