Foto: Michel Zoeter AlgemeenNieuws

Supermarktomzet groeit in augustus bijna 2%

De supermarktomzet is in augustus met 1,9% gestegen van €3,17 miljard vorig jaar naar €3,23 miljard in 2016.

Dat maakt marktonderzoeksbureau GfK bekend. In de eerste 8 maanden van dit jaar is de supermarktomzet met 2,2% gestegen naar €23,08 miljard, dat was €22,58 miljard in 2015. Van de totale supermarktomzet werd dit jaar 4,4% op zondag gerealiseerd, wat uitkomt op €1,5 miljard.

Er is een groot verschil zichtbaar in bepaalde delen van het land als het gaat om het zondagaandeel, vooral tussen de drie grote steden (hoog zondagaandeel) en het noorden van Nederland (laag zondagaandeel). Het omzetaandeel van de zondag stijgt sinds 2008 in alle regio’s. In de drie grote steden stagneert deze groei.

Ook per transactie blijkt de omzet ook te stijgen. Per kassabon werd er in augustus 0,2% meer afgerekend (€21,90 in augustus 2016 en €21,85 in augustus 2015). Maar door een stijging van het aantal bezoeken aan de supermarkt (+1,7%) laat de omzetgroei in augustus een grotere stijging zien ten opzichte van de maanden daarvoor (juni +0,8% en juli +0,2%).

Omzetaandeel zondag groeit

Het zondag aandeel groeit doordat steeds meer huishoudens (bijna 7 op 10) vaker boodschappen doen op zondag (9,1 keer per jaar). In elke fase van de gezinscyclus is jaarlijks sinds 2008 een stijging van het zondag aandeel zichtbaar. Jongeren maken relatief het meest gebruik van de zondagopening. Bij de jonge alleenstaanden is dit aandeel afgelopen jaar echter niet gestegen en bij de gepensioneerden blijft het aandeel, ondanks de stijging, beperkt.

Lager omzetaandeel op vrijdag en zaterdag

Door de groei van de zondagomzet is het omzetaandeel van de vrijdag en zaterdag afgenomen. De vrijdag en zaterdag zorgen nu voor 42,3% van de omzet, 0,3% minder dan een jaar eerder. Ter vergelijking, in 2012 was het nog 46%.

Beheer
WP Admin