Foto: Fotopersbureau Dijkstra bv AlgemeenNieuws

Roep om onderzoek naar Ahold Delhaize

FNLI wil dat de stuurgroep Eerlijke Handelspraktijken onderzoekt of Ahold Delhaize eerlijk met leveranciers om gaat. Volgens de koepelorganisatie van de voedingsindustrie lijkt het erop dat het fusiebedrijf eenzijdig lagere prijzen aan leveranciers wil opleggen.

FNLI-directeur Philip den Ouden werd over dit onderwerp naar eigen zeggen gebeld door talloze bedrijven, van groot tot klein. “Het gaat erom dat ze met terugwerkende kracht prijzen willen aanpassen, bestaande contracten willen openbreken, dreigen met het risico van de handelsrelatie en een vergoeding eisen zonder tegenprestatie.”

LTO hoopt dat klacht tegen Ahold Delhaize voortvarend wordt behandeld

LTO-voorzitter Albert Jan Maat hoopt dat de stuurgroep de klacht “met voortvarendheid oppakt.” Maat ging eerder direct in gesprek met Ahold Delhaize. De supermarktketen gaf de boerenorganisatie de garantie dat de fusie niet zal leiden tot lagere prijzen voor boeren.

Wat met de klacht gebeurt is onduidelijk, aldus Den Ouden. “Leveranciers en supermarkten zijn het de afgelopen twee jaar niet over een procedure eens geworden.” Toch denkt Den Ouden dat een uitspraak van de stuurgroep krachtig is, vanwege de imagoschade voor de supermarkten.

Ahold Delhaize wil aantal leveranciers beperken

Ahold en Delhaize gingen dit jaar samen en willen nu het aantal leveranciers beperken. Ahold is als eigenaar van supermarktketen Albert Heijn marktleider in Nederland en Delhaize is in België één van de grootste spelers. Ahold Delhaize zelf houdt vol zich aan de gedragscode te houden.

FNLI kent inhoud onderhandelingen niet

Den Ouden benadrukt dat hij inhoudelijk geen details kent over gesprekken tussen leveranciers, zijn leden dus, en supermarkten. De organisatie mag daar zelfs niets over weten, omdat de aangesloten leveranciers hun onderhandelingsstrategie op elkaar af kunnen stemmen.

Albert Heijn al eerder in opspraak door zijn gedrag bij prijsonderhandelingen

Onderhandelingen over de prijs zijn een terugkerend fenomeen, maar nu is de fusie de aanleiding en is de toon agressiever. Albert Heijn kwam eerder in opspraak, toen het na de overname van een aantal supermarkten lagere prijzen van leveranciers eiste. Volgens de keten is een lagere prijs vaak terecht omdat leveranciers die worden uitverkoren ook aan meer supermarkten kunnen leveren.

Onderhandelingen over de prijs zijn een terugkerend fenomeen, maar nu is de fusie van Ahold en Delhaize de aanleiding en is de toon agressiever.

Beheer
WP Admin