Home

Nieuws 7160 x bekeken 15 reactieslaatste update:8 sep 2016

Albert Heijn geeft garantie: fusie niet ten koste van boer

Supermarktgigant Ahold Delhaize geeft Albert Jan Maat de garantie dat de fusie geen consequenties zal hebben voor de prijzen voor boeren en tuinders.

De supermarkt heeft die garantie woensdag 7 september gegeven aan LTO-voorzitter Albert Jan Maat, die duidelijkheid wenste. De mededeling van de supermarkt kwam na grote druk via sociale media. Gelders gedeputeerde Jan Jacob van Dijk bond de kat de bel aan door in De Gelderlander te melden dat hij niet langer bij Albert Heijn boodschappen doet.

Maat: 'Afspraken met multinationals niet op bord van boer'

Maat: "Wat Albert Heijn met de Coca-Cola's doet zal ons worst wezen. Maar voor je het weet komen afspraken met multinationals toch weer op het bord bij de boeren. Ik wilde klip-en-klaar de garantie dat dat niet gebeurt. En die garantie kon Albert Heijn ook best afgeven." LTO praat vrijdag 9 september met de supermarkt, ook om te zorgen dat dit soort discussies niet steeds terugkomen. "Supermarkten zijn de etalages van onze bedrijven.

Politieke discussie losmaken

Gelders gedeputeerde Van Dijk zegt dat prijsverlagingen ten koste gaan van het boereninkomen, terwijl daar juist investeringen op het gebied van dierenwelzijn en verbetering van milieu worden verlangd. De gedeputeerde wil een politieke discussie losmaken.

In de loop van woensdag 7 september kreeg Van Dijk veel bijval, zowel van prominenten als in sociale media. Oud-landbouwminister Cees Veerman zei in Biddinghuizen zei dat hij zijn vrouw zou instrueren niet langer bij Albert Heijn de boodschappen te doen. "En ik raad ook jullie hier in de zaal hetzelfde aan", aldus Veerman, die voorzitter is van de werkgroep die voor de Europese Commissie onderzoek doet naar de verdeling van de marges in de voedselketen.

Tweede Kamerlid Jaco Geurts (CDA), die zelf niet de boodschappen doet, zei sympathiek te staan tegenover de actie van Van Dijk: "Ik zal mijn vrouw erover informeren."

Voordelen fusie ook voor boer en tuinder

LTO-voorzitter Maat  heeft vrijdag 9 september een gesprek met Albert Heijn. Dan gaat het niet alleen over de gevolgen van de fusie voor boeren en tuinders.  De denkwijze dat de vergroting van de  schaal van de afnemer moet leiden tot lagere prijzen, is volgens Maat volstrekt verkeerd. "Daar moet anders over worden nagedacht. Wij zijn sterk door samenwerking in de gehele keten. We willen die positie met elkaar versterken", aldus Maat.

Weg met tussenschakels die niets toevoegen

LTO lag ruim 3 jaar geleden ook met de Albert Heijn in de clinch, toen de supermarkt in een brief aan leveranciers een korting had bedongen. Dat werd op de kop af 3 jaar geleden op een fruitbedrijf in Lienden bijgelegd met een gezamenlijke presentatie. Albert Heijn-directeur Alfred Levi zei destijds dat tussenschakels in de keten die niets toevoegen, moeten worden weggehaald. LTO-voorzitter Maat was het daar volkomen mee eens.

Laatste reacties

  • A de v

    Hoe gaan ze dat garanderen?

  • koestal

    AH hanteert wel lange betalingstermijnen,leveranciers moeten lang wachten op geld,dat kost boeren wel geld

  • ........

    lto is toch voor de liberalisatie?

  • ........

    Zijn dit de laatste stuiptrekkingen van albert janmaat?

  • Gerardone

    een garantie die niet meetbaar is

  • mariapeel

    Albert heijn niemand meer aan leveren. Eerst geld vooraf betalen Ipv 90 dagen schandalig

  • daan1908

    Hoe was het ook al weer : Veel beloven en weinig geven doet een gek in vreugde leven . Tuurlijk AH gaat het gesprek echt wel aan , maar ja de markt en zo niet eenvoudig en natuurlijk zijn we ons bewust van en nog veel meer bla bla bla . Kijk , soms ben ik wel eens een beetje jaloers op onze Franse collega' s , gewoon rambam .

  • gjh

    laat je niets wijs maken door AH die denken toch HAMSTEREN over de rug van de boer

  • John*

    net of de andere supers beter zijn.. ze houden elkaar allemaal in de gaten en vinden het allemaal best zolang ze niet meer betalen voor de inkoop dan de ander. Als AH heeft inmiddels een omvang dat ze erover kunnen denken rechtstreeks producten bij de boer te kopen, die te verwerken en te verkopen. Daar zullen ze ook echt wel mee beginnen als het afgelopen is met die 90 dagen betalingstermijn.

  • jw.adams1

    tht is een datum die aangeeft dat de kwaliteit niet meer gewaarborgd is.
    janmaat bedankt voor al de jaren dat je voorzitter bent geweest maar jou datum is helaas allang voorbij.
    de les uit de crisis is dat landen met een maak industrie de meeste buffers hadden en alleen produceren wat je zelf nodig hebt brengt de ecomomie te weinig....
    dus geen televisies meer naar het buitenland, fietsen, enz enz.......

  • @123

    Gewoon het principe van de supers volgen,de boodschappen doen bij de supers en pas na 90 dagen van je bankrekening laten schrijven.Zoals ze zelf een ander behandelen zo behandelen de consumenten dan de supers.

  • Schoppenboer

    Mijnheer Maat moet weten dat Cosun best een belangrijke leverancier is van Coca Cola!

  • info48

    Het is goed dat er "actie" (publiciteit) door de LTO genomen wordt ....maar natúúrlijk gaat het ten koste van de prijzen voor de boer, bestaande contracten éénzijdig openbreken en met terugwerkende kracht prijzen verlagen is gewoon crimineel, het geeft aan wat macht met mensen doet.....heel veel heel mooie, gewichtige woorden en beloftes maar ondertussen iedere toeleverancier tot slaaf maken inclusief de Boer....dankzij onze onvolprezen Mededinging Autoriteit.
    De multinationals verlagen de inkoop prijzen( nog) niet met terugwerkende kracht.....maar voor het komende seizoen/contracten zeker!
    LTO oproepen tot algemene boycot van iedere (super) markt partij die niet de gebruikelijke handels regels ( ethiek) respecteert. á la "wakker dier methode" we zien dat het werkt!

  • Henk Tennekes

    LTO-voorzitter Maat zou in zijn gesprek met Albert Heijn ook een stap kunnen maken met de belofte het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de landbouw sterk terug te dringen om aan de oveeenkomst van AH met milieu-organisaties tegemoet te komen. Dan zal iedereen begrijpen dat de boer ook een eerlijke vergoeding voor gezonde en duurzaam geproduceerde voeding verdient.

  • Melkveehouder

    Er wordt in de melkveehouderij niet of nauwelijks gebruik gemaakt van bestrijdingsmiddelen.
    De Hollandse melkveehouderij voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van dierenwelzijn, duurzaamheid, natuur en milieu. Maar moet wel concurreren met de melk die elders geproduceerd wordt. Ligt hier niet een marketing uitdaging om de Nederlandse consument wakker te schudden en de ogen te openen voor het binnenlands product? Hollandse melk is veel meer dan alleen 'weidemelk'. Het zou toch zo moeten zijn dat de supermarkten zo graag het Hollandse hoogstaande product in de schappen willen, dat ze er ook meer voor willen betalen. Ze zitten toch echt voor gek met alleen maar zuivel uit het buitenland.

Laad alle reacties (11)

Of registreer je om te kunnen reageren.