Home

Nieuws 1340 x bekeken

Hollandse webwinkel voor Chinezen

Chinezen die uit zijn op Nederlandse producten zoals babymelkpoeder, soep of Brinta-pap hoeven steeds minder hun toevlucht te zoeken tot illegaal geïmporteerde waar. Sinds vorige week is de Nederlandse webwinkel Hollandbuy actief via de Chinese onlineretailgigant Alibaba.

De site is een initiatief van het Holland Center, een samenwerkingsverband van een aantal grote Nederlandse agrifood- en tuinbouwbedrijven, dat ontstond na een bezoek van de Chinese president Xi Jinping aan Nederland in 2014. Eerder opende Albert Heijn al een webwinkel via Alibaba.

Vraag naar veilige, Westerse producten

In China is veel vraag naar veilige, Westerse producten, na een reeks voedselschandalen rondom lokale fabrikanten. Vooral Nederlandse producten die te maken hebben met babyvoeding zijn in trek. Die worden dan ook op grote schaal via illegale import in China aangeboden.

Hollandbuy begint met een bescheiden assortiment van 50 houdbare producten die geproduceerd worden in Nederland. In sommige gevallen zijn ze aangepast aan de Chinese wensen op het gebied van smaak en kwaliteit. Plan is om dit uit te breiden naar verse, gekoelde waar.

Doelstellingen over omzetgroei kan de woordvoerster van Holland Center niet geven. "Er is wel een groot potentieel, dat is zeker." Om die reden heeft Alibaba het nieuwe label een plek gegeven in de 1% topcategorie.

Verbinden

Aalt Dijkhuizen, mede oprichter van het Holland Center: 'Anders dan supermarkten doen, verbinden wij de consument en producent rechtstreeks. Producenten krijgen ook alle beschikbare gegevens wie bij hun kopen (en dus wie niet). Geeft hun op termijn een interessante database om het aanbod nog beter af te stemmen op de vraag.'

Of registreer je om te kunnen reageren.