Home

Nieuws 517 x bekeken

DSM verdient meer met premixen

DSM heeft in het tweede kwartaal 10% meer diervoeding verkocht dan een jaar geleden. Het Limburgse bedrijf rekende gemiddeld 4% hogere prijzen. De groei is mede te danken aan een bijzonder probleem dat in 2015 speelde. De productie van dochterbedrijf Tortuga in Brazilië werd toen tijdelijk stilgelegd door een gebrek aan grondstoffen.

De grondstoffen konden toen niet worden geleverd door een enorme brand in de haven van Santos. Het kostte €15 tot €20 miljoen aan omzet, aldus DSM. Exclusief dit bijzondere effect was het volume niettemin nog steeds gegroeid met 6 tot 7%. De markt voor premixen en vitamines was overal meer dan in orde, maar nog steeds zwak in Zuid-Amerika.

De afzet van diervoeding is bij DSM onderdeel van de ‘Nutrition’-divisie die ook onder meer multi-vitamines en babyvoeding maakt. De divisie als geheel zag de omzet in het eerste halfjaar met 4% toenemen tot bijna €1,3 miljard. Daarmee is voeding tegenwoordig het leeuwendeel van de omzet van DSM, dat van kolenmijnen naar petrochemie naar biotechnologie is gegaan.

Wisselkoersen kosten omzet

De omzet van de voedingsdivisie werd geholpen door een volumestijging van 7% en 2% hogere prijzen. Wisselkoersen drukken de omzet met 5%. Met name de Braziliaanse real en de Amerikaanse dollar leverden in aan waarde ten opzichte van de euro, waardoor omzet geboekt in Brazilië en de VS in euro’s lager uitpakt.

De voedingsdivisie boekt een winst voor rente, belastingen en afschrijvingen (Ebitda) steeg 15% tot €465 miljoen. Het bedrijf wil de winst verder opvoeren door een rigoureus kostenbesparingsprogramma door te zetten. Topman Feike Sijbesma wil dat de kosten per jaar met €250 miljoen tot €300 miljoen omlaag gaan ten opzichte van 2014.

Tegelijk blijft de onderneming volgens Sijbesma volop investeren in nieuwe producten.

Of registreer je om te kunnen reageren.