Wakker Dier: meer aanbiedingen met keurmerkvlees - Foto: ANP AlgemeenNieuws

Wakker Dier: meer aanbiedingen met keurmerkvlees

Het aantal aanbiedingen van supermarkten met vlees met een keurmerk neemt toe. Tegelijkertijd is het aantal aanbiedingen met zogenoemde kiloknallers met 6% gedaald in het eerste halfjaar van 2016 ten opzichte van dezelfde periode in 2015.

Dat meldt Wakker Dier op basis van zijn Foldermonitor. De organisatie spreekt van een ‘gigantische toename in aanbiedingen voor vlees mét een dierenwelzijnskeurmerk’. Het aantal aanbiedingen met één ster Beter Leven van de Dierenbescherming is in het eerste halfjaar van 2016 bijna 3,5 keer hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Deze stijging is zichtbaar bij alle supermarktketens en betreft voornamelijk varkensvlees met één ster.

Daling kiloknallers, maar niet bij AH en Jumbo

De daling van aanbiedingen met ‘kiloknallers’ is vooral te danken aan Dirk, Coop, Deen en Plus en opvallend genoeg niet aan de marktleiders Albert Heijn en Jumbo volgens Wakker Dier. Zij stuntten als enige supermarktketens juist veel vaker met keurmerkloos vlees. Wakker Dier is daarover zeer teleurgesteld: “Laat de marktleiders een voorbeeld nemen aan Plus die zijn klanten vaker wijst op biologisch vlees.”

Meer vlees in de folders

Het percentage kiloknallers daalde van 90% naar 75%. De stijging van het aantal aanbiedingen met één ster Beter Leven is veel groter dan de daling van het aantal kiloknallers. Hierdoor waren er in de eerste helft van 2016 in totaal veel meer aanbiedingen voor vlees dan in diezelfde periode een jaar eerder.

Het aantal aanbiedingen van volgens Wakker Dier ‘écht diervriendelijker vlees’ zoals met het biologisch keurmerk, twee of drie Beter Leven-sterren steeg met 68%. Deze keurmerken nemen nu gezamenlijk 3,5% van het totaal aantal vleesaanbiedingen in beslag. In 2015 was dit 2,4%.

Beheer
WP Admin