Ahold Delhaize mag na fusie met leveranciers praten AlgemeenNieuws

Ahold Delhaize mag na fusie met leveranciers praten

Ahold en Delhaize hebben hun vorig jaar aangekondigde fusie zaterdag officieel afgerond. Hoe de fusie uitpakt voor leveranciers is nog niet duidelijk.

Fusiepartners Ahold en Delhaize hebben beide langdurige relaties met leveranciers. De aangekondigde fusieplannen moeten voor leveranciers soepel verlopen, zo lieten de supermarktorganisaties eerder weten. Tegelijk geven de supermarkten aan dat 500 miljoen euro jaarlijks bespaard kan worden; voor een deel door collectief in te kopen, met gevolgen dus voor leveranciers. Delhaize is daarin opener geweest in de Belgische media. De keten heeft een lijst van circa 100 versproducten die mogelijk anders (scherper) ingekocht kan worden.

Huwelijk

Met de goedkeuring van de Amerikaanse toezichthouder FTC op vrijdag zijn alle hordes voor het vorig jaar aangekondigde huwelijk tussen het Nederlandse en het Belgische supermarktbedrijf weggenomen. Ahold liet donderdag al weten dat de overname van zijn Belgische branchegenoot nagenoeg rond was. Eerder deze maand besloten beide bedrijven om in totaal 86 Amerikaanse supermarkten te verkopen, om zo groen licht te krijgen voor hun voorgenomen fusie. De FTC eiste dat 81 winkels zouden worden afgestoten. Als onderdeel van de onderhandelingen werden nog eens vijf winkels extra verkocht.

Megafusie

De megafusie tussen Albert Heijn-eigenaar Ahold en Delhaize werd eind juni vorig jaar al aangekondigd. Door de samensmelting ontstaat een bedrijf met ruim 6500 winkels in Europa en de Verenigde Staten, waar circa 375.000 medewerkers meer dan 50 miljoen klanten bedienen.

“Dit markeert de succesvolle afronding van een grensoverschrijdende fusie die twee prachtige foodretailbedrijven samenbrengt” aldus voorzitter Jan Hommen van de raad van commissarissen van Ahold zaterdag. “We zijn klaar voor een sterke start, voortbouwend op een sterke basis, geschiedenis en zeer complementaire activiteiten.”

Groeien op Amerikaanse markt

Ahold neemt Delhaize met name over om te kunnen groeien op de Amerikaanse markt. Het Nederlandse supermarktconcern heeft al sterke posities aan de oostkust van het land en kan de ‘witte vlekken’ invullen met de winkels die het Belgische bedrijf exploiteert. Zo wordt het fusiebedrijf volgens analisten vrijwel overal aan de Amerikaanse oostkust de grootste partij.

De aandelen in de combinatie, die Ahold Delhaize gaat heten, komen voor circa 61% in handen van de aandeelhouders van de Zaanse grootgrutter. De aandeelhouders van Delhaize krijgen per aandeel dat ze bezitten 4,75 aandelen Ahold. Het nieuwe aandeel Ahold Delhaize wordt vanaf maandag verhandeld.

Beheer
WP Admin