Home

Nieuws 686 x bekeken

Nutreco boekt beter resultaat, ondanks crisis veehouderij

Nutreco heeft ondanks de crisis in de varkenshouderij en dalende melkprijs vorig jaar meer omzet en een beter bedrijfsresultaat geboekt.

Het diervoeder- en vleesconcern profiteerde van acquisities in Brazilië, gunstige wisselkoersen en - binnen een verschuiving naar het verkopen - meer producten met toegevoegde waarde.

Nutreco heeft in 2015 een omzet geboekt van €5,7 miljard, een stijging van 7,5% ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat steeg 19,5% tot €282 miljoen. Het bedrijf is vorig jaar van de beurs gehaald na de overname door SHV en kiest er sindsdien voor geen nettowinst of cijfers op het niveau van onderdelen bekend te maken.

Aankoop Braziliaanse bedrijven

Nutreco is in de agrarische markt vooral bekend als eigenaar van het bedrijf Trouw Nutrition, dat speciaalvoer en premixen vermarkt. Het onderdeel presteerde volgens Nutreco goed. Het additievenmerk Selko dat Trouw Nutrition verkoopt, profiteerde van meer focus op merken die niet alleen regionaal interessant zijn, maar ook wereldwijd kunnen worden verkocht.

De omzet van Nutreco werd geholpen door de aankoop van twee Braziliaanse premixen- en speciaalvoerbedrijven eind 2014. Nutreco kocht Fatec, dat producten levert aan de pluimvee- en melkveehouderij en BRNova, dat de pluimvee- en varkenshouderij bedient. In de VS nam Nutreco het nutriëntenbedrijf Micronutrients over.

Profijt van herstellende Spaanse economie

De 'Iberië'-divisie van Nutreco omvat het Spaanse mengvoerbedrijf Nanta en vleesproducent Sada, dat met name kippenvlees maakt. Nanta slaagde erin meer mengvoer aan derden te verkopen, terwijl Sada vooral in de zomer (het hoogseizoen) meer kip wist te verkopen. De Spaanse activiteiten hadden ook profijt van de herstellende Spaanse economie.

De visvoerdivisie, bekend van het Skretting-merk, verkocht meer zalmvoer en handhaafde zich volgens Nutreco als wereldwijde marktleider.

Of registreer je om te kunnen reageren.