<em>Foto: Peter Roek</em> AlgemeenNieuws

Franse merkfabrikanten kraken prijzenslag

Fabrikanten van merkartikelen zijn bezorgd over de prijzenoorlog tussen grote supermarkten in Frankrijk. De concurrentieslag heeft ertoe geleid dat supermarkten inkoopcombinaties hebben gevormd, waardoor ze nog machtiger worden.

De grote fabrikanten van merkartikelen op de Franse markt, waaronder Danone, Groupe Bel, Coca-Cola, Bonduelle, maar ook Heineken en Danish Crown, waarschuwen dat de voortdurende prijzenslag van de grote supermarkten onvermijdelijk banen gaat kosten. De ondernemingen beschuldigen de winkeliers daarbij van ontoelaatbare praktijken bij de onderhandelingen over hun inkoopprijzen.

De grote Franse supermarkten moeten jaarlijks in februari met hun leveranciers afspraken maken over de inkoopprijzen voor het lopende jaar. Dat is niet zo maar een gewoonte; het is vastgelegd in een wet op de economische relaties die ook allerlei details voorschrijft. Die onderhandelingen staan altijd sterk in de belangstelling van boeren en tuinders, omdat hun grootste afnemers er aan tafel zitten. Vorig jaar leidde dat juist in het vroege voorjaar tot een golf protestacties om de onderhandelaars onder druk te zetten.

‘Supermarkten dwongen gewoon lagere prijzen af’

Die druk, maar dan van de kant van de supermarkten, is de organisatie van merkartikelen Ilec, die 75 wereldwijd bekende merken verenigt, nu echter te veel geworden. ”We zijn nog nooit zoveel onregelmatigheden tegen gekomen als dit jaar. Te late ondertekening, geen enkel evenwicht tussen de partijen. Het waren ook eigenlijk geen onderhandelingen meer, de supermarkten dwongen gewoon lagere prijzen af op straffe van het opzeggen van de levercontracten,” aldus directeur Richard Panquiault in een brandbrief aan het ministerie van economie. Ilec meldt daarbij ‘dat één op de vijf contracten nog niet getekend was op de avond van de 29e februari’, wat volgens de wet in feite illegaal is.

‘We zijn nog nooit zoveel onregelmatigheden tegen gekomen als dit jaar. […] Het waren ook eigenlijk geen onderhandelingen meer, de supermarkten dwongen gewoon lagere prijzen af op straffe van het opzeggen van de levercontracten’

Onophoudelijke prijzenslag in Frankrijk

De Ilec weet ook wel wat de oorzaak is: de ook in Frankrijk onophoudelijke prijzenslag. Om daarin zo sterk mogelijk te staan, hebben de grote Franse winkelbedrijven als Carrefour, Cora of LeClerc de afgelopen tijd inkoopcombinaties gevormd, waarmee ze een nog grotere machtspositie innemen tegenover hun leveranciers. Werden de gevolgen van de prijzenslag tot nu toe nog in beperkte mate opgevangen door een toename van de volumes, vorig jaar heeft de Franse consumenten voor het eerst in tijden minder gekocht in de supermarkt.

Merkfabrikanten vrezen banenverlies

De merkfabrikanten vrezen dat hen geen andere weg meer open staat dan banen schrappen. ”Onze prijzen zijn nu 36 maanden achter elkaar lager uitgekomen. Voor de meeste bedrijven zit er geen cent ruimte meer in. De enige variabele die nog over is, zijn de arbeidskosten. Dat gaat dan wel ten koste van de werkgelegenheid. 40 procent van onze leden vreest dat ze dit jaar op deze manier in moeten grijpen om hun financiële positie veilig te stellen.” De organisatie vraagt de Franse minister daarom ‘misbruik van een economische machtspositie’ per wet te verbieden. Panquiault legt uit : ”Pas als iets in de wet verboden is, kan de overheid er tegen optreden. Dat kan de concurrentiedienst DGCCRF de grote supermarkten eindelijk aanpakken.”

Franse supermarkten voeren een permanente prijzenoorlog. De organisatie van merkartikelenfabrikanten Ilec vraagt de Franse minister nu ‘misbruik van een economische machtspositie’ per wet te verbieden.

Beheer
WP Admin