Home

Nieuws 1813 x bekeken 2 reacties

CDA: kosten invoering trekkerkenteken onderschat

Schat verkeersminister Schultz de kosten van het trekkerkenteken wel goed in? Het CDA betwijfelt dat. Ook de SGP ziet bezwaren tegen Schultz' plannen.

Het CDA betwijfelt of minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) de kosten van de invoering van het trekkerkenteken wel goed inschat. De minister zegt dat de invoering van de kentekenplicht eenmalig €31 miljoen kost en daarna jaarlijks €826.950.

CDA wil uitzondering voor kleine trekkers tuinders

Er zou, vindt het CDA, een gevalideerde berekening moeten plaatshebben. De fractie wijst op de invoering van het bromfietskenteken, in het verleden. Toen werd verwacht dat het ging om 400.000 kentekens, terwijl het er in de praktijk twee keer zo veel bleken te zijn.

Het CDA vindt dat fruittelers een uitzondering moeten krijgen voor kleine trekkers, die alleen ten tijde van de oogst van appels en peren gebruikt worden. Ook de SGP-fractie wil een regeling voor zogenaamde smalspoortrekkers of pluktreintjes in de fruitteelt. Het gaat om kleine, langzaam rijdende trekkers, die nauwelijks op de openbare weg komen.

Trekkertjes tuinders zelden op de weg

De leden van de CDA-fractie vragen op welke wijze tegemoetgekomen wordt aan de wens van met name fruittelers ten aanzien van voertuigen die zelden op de weg komen, omdat ze alleen tijdens de oogst van appels en peren veel gebruikt worden. Het gaat dan om kleine trekkertjes die pluktreintjes trekken. Ook de SGP ziet bezwaren. "Invoering van de kentekenplicht voor deze categorie betekent een forse administratieve last, terwijl het voor de verkeersveiligheid in de ogen van deze leden weinig uitmaakt", aldus de SGP. De staatkundig gereformeerden vragen zich af of de invoering van het kenteken werkelijk een bijdrage levert aan de verkeersveiligheid. Minister Schultz zou dat nader moeten uitleggen.

Laatste reacties

  • pinkeltje

    Ja, laten we beginnen met het maken van uitzonderingen. Wordt het lekker overzichtelijk van. Zolang er geen APK keuring aan wordt gekoppeld kan het allemaal heel simpel en betaalbaar blijven. Maar dat zal allicht niet de bedoeling zijn. Het praten over de invoering heeft inmiddels door de jaren heen al meer gekost van de invoering zelf. Maar ook de praters moeten zichzelf onmisbaar blijven maken.

  • info58

    De TUV keuring om op te tuffen

Of registreer je om te kunnen reageren.