Home

Nieuws 1550 x bekeken

ABN Amro: steeds meer vers online verkocht

ABN Amro verwacht dat de consument zijn wekelijkse boodschappen steeds vaker online gaat doen. Het internetaandeel van de supermarktomzet groeit volgens de bank van 1,6 procent nu naar 9 procent in 2025.

Grote supermarkten zetten in op meer beleving, met meer vers in de schappen, meer informatie over producten en een persoonlijke benadering.

De huidige markt voor online boodschappen is klein. Niet-versproducten zijn gemakkelijker voor de consument om te vergelijken en eenvoudiger voor de supermarkt om te verspreiden. Bovendien is de winkeldichtheid in Nederland heel hoog. Binnen elke drie kilometer zijn in Nederland 10 grote supermarkten te vinden, zo becijferde het statistiekbureau CBS eerder.

Middensegment supermarkten kleiner

Grote supermarkten willen meer beleving en dus marge realiseren. In de grote steden zal het aantal kleine supermarkten toenemen. In deze winkels ligt een beperkt aanbod met vooral producten die direct of na een korte bereidingstijd kunnen worden geconsumeerd. Leveranciers kunnen op beide trends inzetten. De ruimte ligt vooral aan de bovenkant van de markt, die volgens ABN Amro in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk nu beter wordt ingevuld.

ABN Amro waarschuwt dat supermarkten die online langdurig een rol van betekenis willen spelen, schaalgrootte nodig hebben. Kleinere spelers kunnen daarom het beste samenwerking zoeken met andere supermarkten of voedingsspeciaalzaken.

Strategie belangrijk

Supermarkten moeten goed over hun online strategie nadenken. Deels kan online een etalage zijn voor de fysieke winkels. Er is ook een risico dat de online winkelende consument zijn boodschappenlijst strikter afvinkt en dus minder koopt. Omdat Nederland nu eenmaal vrij klein is en de markt vooralsnog ook, is winstgevendheid bovendien een grote uitdaging. ABN Amro denkt daarom dat gratis bezorging van voedsel in de toekomst niet economisch haalbaar is.

Of registreer je om te kunnen reageren.