Home

Nieuws 2604 x bekeken 3 reacties

Schultz: 130 km níét ten koste van boer

Verhoging van de maximum-snelheid naar 130 kilometer per uur belemmert veehouders niet in hun ontwikkeling. Dat heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) andermaal bevestigd.

Aanleiding voor de opmerkingen van de minister waren mondelinge vragen van de CDA'er Martijn van Helvert in de Tweede Kamer. Van Helvert stelde de vragen naar aanleiding van een bezwaar van de gemeente Ronde Venen tegen de verhoging van de maximum-snelheid op de A12 naar 130 kilometer per uur.

Volgens CDA-wethouder David Moolenburgh van de gemeente gaat de verhoging van de maximum-snelheid ten koste van de ontwikkelingsruimte voor veehouders in het Programma Aanpak Stikstof (PAS). In het PAS is voorzien dat voor kwetsbare natuurgebieden worden beschermd, terwijl ook de ontwikkeling van veehouderij weer mogelijk wordt.

Ontwikkelingsruimte veehouderij apart gehouden

In het PAS is de ontwikkelingsruimte voor de veehouderij apart gehouden van de ontwikkelingsruimte voor (onder andere) het verkeer. Binnen het PAS is er rekening mee gehouden dat de maximumsnelheid op nog meer plaatsen kan worden verhoogd. Dat zal ook daar geen effect hebben op de ontwikkelingsruimte voor boeren. Bewindslieden Sharon Dijksma, Martijn van Dam en Melanie Schultz van Haegen hebben dat meermalen in de Tweede en Eerste Kamer uitgelegd en bevestigd. Het is ook vastgelegd in de regelgeving.

Minister Schultz stelde in de Tweede Kamer uit dat de ontwikkelingsruimte voor veehouders wel kan worden beperkt door activiteiten van collega's of door het feit dat er sowieso weinig ontwikkelingsruimte beschikbaar is.

Laatste reacties

  • vd meer

    Er staat een fout in het artikel, de verhoging van de maximum-snelheid vindt niet plaats op de A12 maar op de de A2.

  • lambert.polinder1

    Ontwikkelruimte is beperkt beschikbaar. Op het moment dat een deel van die ruimte ingezet moet worden om auto's 130 km/u te laten rijden, kan die ruimte niet ergens anders (ten behoeve van de veehouderij) worden ingezet. Dus natuurlijk concurreert het verkeer daarmee wel met de veehouderij en gaat ten koste van de boer.

  • Parel

    Zij kan dat wel beweren, maar wie controleert dat? Haar eigen ambtenaren.....????

Of registreer je om te kunnen reageren.