Home

Nieuws 873 x bekeken

ABN Amro: voedingsconcerns willen toenemend langjarige contracten

ABN Amro verwacht dat voedingsconcerns toenemend zullen werken met vaste leveranciers met langjarige contracten. Ook zal een aantal producenten de keten willen verkorten door de productie van grondstoffen als graan of suiker voor eigen rekening te nemen.

In 2015 daalden prijzen van voedselgrondstoffen gemiddeld 19,5 procent. De grondstoffen zijn nu weliswaar goedkoop, aldus de bank, maar producenten weten dat in de toekomst schaarste dreigt. De vraag zal sneller groeien dan de productie. Bovendien willen producenten grip krijgen op kwaliteit en zeker stellen dat grondstoffen duurzaam zijn geproduceerd. ABN Amro denkt dat zich een kentering kan voordoen op dit gebied, in 2016.

Sector groeit in 2016 en 2017

ABN Amro verwacht dat de sector een goed jaar tegemoet gaat. De Nederlandse voedingssector zal in 2016 en 2017 gemiddeld 2 procent groeien. Supermarkten blijven groeien, terwijl speciaalzaken minder omzet zullen realiseren.

In 2015 kromp de omzet van de voedingssector licht tot 57 miljard. Niet dat de sector in nood zit; in 2015 daalde het aantal faillissementen voor het tweede jaar op rij en inmiddels ligt het percentage op het niveau van voor de crisis. In 2016 en 2017 nemen de consumentenbestedingen toe, omdat de consument meer vertrouwen heeft.

De groei is het grootst bij consumptie buitenshuis, maar ook supermarkten zullen meer omzetten. De online-omzet groeit volgens ABN Amro eveneens verder. Dat kan waarschijnlijk niet worden gezegd van speciaalzaken als bakkers en slagers, die de laatste jaren al relatief veel terrein moesten prijsgeven op supermarkten.

Consument gevoelig voor gemak, gezondheid en kwaliteit

In de beleving van de consument zijn deze zaken duurder en bovendien kiezen steeds meer consumenten ervoor alle boodschappen te doen op één plaats.

ABN Amro denkt dat de voedingssector meer moet inspelen op de vergrijzing, de behoefte aan een verantwoord voedingspatroon en de groei van het aantal eenpersoonshuishoudens. Tegelijk blijft de consument gevoelig voor gemak, gezondheid en kwaliteit.

Of registreer je om te kunnen reageren.