Home

Nieuws 1667 x bekeken

A-merken winnen terrein

A-merken winnen terrein ten opzichte van huismerken. De omzet van de grootste 100 merken is in 2015 met 1,3% gestegen terwijl "private label" slechts een omzetstijging van 0,3% laat zien. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI dat Foodmagazine publiceert.

Voor het eerst zijn in de cijfers Aldi en Lidl meegenomen. Jarenlang groeide de afzet van huismerken gestaag ten koste van A-merken. Een deel van de verklaring kan liggen in de crisis. Consumenten zijn door de economische malaise mogelijk goedkoper gaan inkopen.

IRI vindt de cijfers onvoldoende basis om te zeggen dat van een ommekeer sprake is. Vorig jaar sprak Rabobank nog de verwachting uit dat het marktaandeel van huismerken tot 2025 zal groeien tot 50%. Momenteel ligt het marktaandeel van huismerken op circa 27%.

Nieuwe productontwikkeling

Producenten van A-merken zeggen meer kosten te maken voor het bedenken en ontwikkelen van nieuwe producten. Op A-merken wordt normaliter meer marge gemaakt waardoor in elk geval in theorie ook meer marge zou kunnen terugvloeien naar toeleveranciers, van bijvoorbeeld Unox of Pepsico.

Of registreer je om te kunnen reageren.