Home

Nieuws 554 x bekeken

Zorg om onbewaakte spoorwegovergangen

FrieslandCampina inventariseert op hoeveel melkveebedrijven een RMO een onbewaakte spoorwegovergang moet passeren.

De zuivelonderneming heeft dit probleem al langer in het vizier, maar het ongeval onlangs in het Groningse Winsum toont volgens een woordvoerder nog maar eens aan hoe belangrijk het is dat dit soort situaties snel worden aangepakt. Nederland telt ruim 100 onbewaakte spoorwegovergangen die vanaf de openbare weg toegankelijk zijn. Veel van deze overgangen bevinden zich in het boerenland.

RMO-chauffeur bijna gebotst met goederentrein in Rheden

Zo werd op een onbewaakte spoorwegovergang in het Gelderse Rheden afgelopen september op het nippertje een drama voorkomen. Een RMO-chauffeur zag in het een donker een goederentrein over het hoofd en wist met zijn wagen al op het spoor nog net een aanrijding te voorkomen. Reden voor RMO-chauffeurs om het bedrijf de volgende dagen niet meer te bezoeken. Betrokken melkveehouder zag zich genoodzaakt zo'n 8.500 kilo melk weg te laten lopen met als gevolg een paar duizend euro schade voor eigen rekening. FrieslandCampina heeft inmiddelds een ultimatum gesteld waarop een alternatieve route moet zijn gerealiseerd. Zo, niet dan wordt per 15 december zijn melk niet meer opgehaald.

Tijdelijke noodweg bij veehouder in Rheden

FrieslandCampina geeft aan dat er op deze plekken echt iets moet gebeuren om de veiligheid van zowel de RMO-chauffeurs als de inzittenden van de trein te kunnen garanderen. Betrokken veehouders snappen dat veiligheid voor alles gaat, maar zien zich tegelijkertijd geconfronteerd met een overmaat aan bureaucratie bij verschillende betrokken partijen. Wat betreft de veehouder in Rheden biedt mogelijk een tijdelijke noodweg een tussenoplossing. Het is echter nog afwachten of grondeigenaar Geldersch Landschap Pro Rail toestaat genoemde noodweg aan te leggen.

Kamer vraagt minister Asscher om maatregelen

Ook in de Kamer zijn inmiddels vragen gesteld naar aanleiding van het ongeval in Winsum. Waarom moet een oplossing na eerdere ongelukken zo lang op zich laten wachten?, lijkt daarbij de belangrijkste vraag. Minister Asscher geeft aan dat er sinds 2015 een integraal plan ligt om dit soort plekken aan te pakken. Zo lang dit plan nog niet is uitgevoerd, is het volgens Asscher zaak te kijken of tijdelijke maatregelen om onbewaakte spoorwegovergangen veiliger te maken noodzakelijk zijn.

Of registreer je om te kunnen reageren.