Home

Nieuws 556 x bekeken

Meer omzet voedingsdivisie DSM

Heerlen – De voedingsdivisie van DSM heeft het tweede kwartaal €1,2 miljard omzet geboekt, 16 procent meer dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat (Ebitda) daalde 6 procent tot €208 miljoen. Veevoerdochter Tortuga in Brazilië had last van logistieke problemen in exporthaven Santos.

Het onderdeel dat voeding en gezondheidsproducten voor dieren maakt, zag de omzet met 10 procent toenemen tot €571 miljoen. Het verkoopvolume nam 4 procent toe en prijzen lagen gemiddeld 1 procent lager. DSM profiteerde van een positief wisselkoerseffect van 7 procent. Concreet is de waarde van de euro gedaald waardoor omzet buiten de Eurozone in euro's uitgedrukt groter is.

Brand in Santos

DSM kocht in 2012 voor €465 miljoen het Braziliaanse Tortuga. Tortuga is in Brazilië marktleider voor diervoedingssupplementen voor rundvee en kleine herkauwers. In 2015 had Tortuga last van een groot logistiek probleem waar de hele agribusiness in Brazilië last van had: een grote brand in de belangrijkste Braziliaanse exporthaven Santos. Het kostte DSM €15 miljoen omzet.

Vitamine E-malaise

Zoals verwacht waren gemiddelde prijzen voor vitamine E duidelijk lager dan een jaar eerder. Dit effect is volgens het Limburgse bedrijf goeddeels gecompenseerd door hogere prijzen voor andere ingrediënten. Omdat een groot deel van deze ingrediënten binnen DSM zelf wordt gebruikt voor de vervaardiging van premixen, is het positieve effect hiervan op het bedrijfsresultaat beperkt.

Minder Omega-3, meer enzymen

De divisie die voeding en gezondheidsproducten voor mensen maakt, zag de omzet 19 procent toenemen. Hier droeg de daling van de euro versus andere munten 16 procent bij aan de groei. De divisie verkocht onder meer minder Omega-3-vetzuren, omzetgroei met producten die in babyvoeding worden verwerkt en sterke groei in de afzet van enzymen en 'culturen' die onder andere worden gebruikt bij de vervaardiging van kaas.

DSM heeft zichzelf meermalen opnieuw uitgevonden. Het voormalige staatsmijnenbedrijf transformeerde zichzelf eerst tot een petrochemisch bedrijf, richtte zich vervolgens op de fijnchemie en recent de levenswetenschappen. Het leveren van hoogwaardige producten voor menselijke en dierlijke voeding is nu goed voor bijna 70 procent van de omzet.

Of registreer je om te kunnen reageren.