Home

Nieuws 6206 x bekeken 17 reactieslaatste update:10 jul 2015

Twijfel over fosfaatrecht per 1 januari 2016

Den Haag - Fosfaatrechten voor melkvee invoeren per 1 januari 2016 is wel het allersnelste scenario. Waarschijnlijk gaat het meer tijd kosten en dan ligt een ingangsdatum van 1 juli 2016 of zelfs 1 januari 2017 meer voor de hand. Dat is de inschatting van Joost de Rooij van Linssen Advocaten.

De Rooij ziet veel overeenkomsten met de invoering van de Wet Herstructurering Varkenshouderij (WHV). Een brief met de aankondiging ging op 10 juli 1997 naar de Tweede Kamer; uiteindelijk werd de WHV per 1 september 1998 van kracht. Voor de beperking van de varkensstapel golden de jaren 1995 of 1996 als peiljaar. Er kwamen meerdere uitzonderingssituaties, uiteindelijk resulterend in 22 verschillende knelgevalsituaties.

Weinig juridische bezwaren

Tegen de grote lijn van de fosfaatrechtenbrief van staatssecretaris Sharon Dijksma zijn volgens De Rooij weinig juridische bezwaren: "De nationale wetgever is vrij om het zo in te kleden. Wel tuimelen er nu meerdere wetten over elkaar."

Voortvarendheid van wetgever

Volgens Willem Bruil, directeur van het Instituut voor Agrarisch Recht, hangt invoering van fosfaatrechten voor melkvee per 1 januari 2016 af van de 'voortvarendheid van de wetgever'. Als het zo snel allemaal niet lukt, dan kan het ook 1 juli 2016 worden volgens de jurist.

Afroming hangt af van definitieve regeling

Voor bedrijven die niet hebben ingespeeld op invoering van fosfaatrechten door bijvoorbeeld meer vee aan te houden ziet Bruil juridisch weinig mogelijkheden. "Niet gedaan is niet gedaan",  stelt Bruil vast. Er was immers geen beperking voor uitbreiding anders dan de bestaande wetgeving. In hoeverre een afroming mogelijk is, hangt volgens Bruil sterk af van hoe de regeling er definitief uit gaat zien. Hij verwijst naar de invoering van de varkensrechten en dat er toen ook veel gedoe over is geweest.

Kritiek op verhandelbare rechten

Bruil is wel kritisch op de voorstellen van Dijksma. Groot bezwaar is volgens Bruil dat de nieuwe rechten verhandelbaar worden. De overheid heeft dan bijvoorbeeld geen mogelijkheden om bij te sturen via het innemen of opkopen en uitgeven van rechten. Ook verdwijnt er opnieuw geld uit de sector, terwijl er opnieuw een strijd zal ontstaan over de eigendom van de rechten tussen pachters en verpachters zoals bij het melkquotum.

Ervaring met varkens- en pluimveerechten

Volgens Jacoline Kroon, advocaat bij A&S Advocaten, is invoering per 1 januari 2016 in principe haalbaar. Het systeem dat Dijksma schetst in haar brief van 2 juli ziet er volgens haar 'best doordacht uit' ook al is nog niet duidelijk hoe de uitwerking er precies uit gaat zien. Kroon: "Verder zijn er ervaringen uit het verleden zoals met de varkens- en pluimveerechten en zitten vrijwel alle betrokken partijen bij de staatssecretaris aan tafel."

Laatste reacties

  • frankrooi


    Grote vraag wordt of uitbreiding in boxen (nieuwe stal) tussen 1 april 2015 en 2 juli 2015 als knelgeval wordt gezien. Vee is in die gevallen vaak nog niet  volop aanwezig als de stal net klaar is.

  • horstink


    Dat is altijd het onrechtvaardige van een datum. Want wat doe je dan met de bedrijven die met alle benodigde vergunningen nu nog aan het bouwen zijn of net door de vergunningsfase of...........en wat met veehouders die de boxen op 1 april al wel klaar hadden maar er voor hebben gekozen de boxen geleidelijk te vullen met eigen aanwas. Er zijn zoveel situaties dat je het nooit voor iedereen goed kunt doen. Wanneer je bedrijf gezond gefinancierd is komt die stal (na aankoop fosfaatrechten) ooit wel een keer vol, het zal alleen wat langer duren dan op 1 april gedacht. Als Dijksma slim is roomt ze de verhandelde fosfaatrechten af zodat ze een sturingsmiddel houdt.

    Na 2 juli zullen er in ieder geval geen grote koppels runderen uit het voormalig oostblok (met evt gezondheidsrisico's) hierheen gesleept worden. GELUKKIG!! Een uitbraak van een af andere besmettelijke dierziekte zou onze exportpositie en daarmee onze melkprijs enorm schaden.

  • Zuperboer

    Helemaal waar Horstink, hier is de stal door een vorige eigenaar gebouwd (1981) en toen ivm een zware IBR uitbraak niet gelijk volgezet (op advies van de eigen dierenarts geen aankoop van dieren). Je raadt het al er waren legio bedrijven die zelfs in 1983 nog bouwden en er 5000 kg melk per box bijkregen, maar deze veehouder dus niet. Uiteindelijk waren er in 2000 zo'n 80 melkkoeien na diverse quotumaankopen. Nu zitten er sinds 2 jaar zo'n 180 melkkoeien in (2013 & 2014) na gestage groei. Dit geeft wel aan dat het veel impact heeft om knelgeval te zijn en helemaal als de beschermende paraplu van de EU alle textiel verloren heeft en er uitziet als een verwaaid exemplaar. En wat betreft de opmerkingen over cowboys .... ze kunnen me wat, er staat niemand klaar om je te helpen de aflossing te betalen kan ik uit eigen ervaring zeggen. Liever zien ze dat je verzuipt (kijk maar naar de reacties op sommige artikelen.)

  • Marcel v

    Ik vind het vreemd dat ondanks het feit dat de verhouding stikstof/fosfaat redelijk vast ligt en de stikstof in PAS is beperkt, er toch nog een nieuwe wet word opgetuigd met hetzelfde doel .

  • Arnens

    Als Dijksma maar zo verstandig is om alle dieren die per 2-7 niet voldeden aan alle regelgeving, zoals NB/PAS, milieu en omgevingsvergunning, melkveewet en AMVB, verlichte mestverwerking en ....., om deze niet te voorzien van fosfaatrechten. Dan kon de uitbreiding in 2015 al wel eens heelwat minder zijn.

  • lijten1966

    Geen toereikende NB vergunning geen knelgeval 
    Fosfaat referentie 2013 afblijven en dus niet afromen voor knelgevallen
    Knelgevallen helpen met de ruimte die er nog is na de fosfaat referentie 2013

  • aj.staal1


    Boeren die  nooit genoeg hebben bvb  van 80 naar 180 of zelfs naar 400 die hebben de overschotten van de laatste jaren ook veroorzaakt zie superhefing  14 ---15 en moeten die nu nog geholpen worden het is een schande terwijl de kleine boer tot bvb 80 koeien en voldoende grond nu de duppe  moeten worden door hun nog te korten het is niet te geloven

  • tikka


    Lijten1966, als alle boeren die geen toereikende NB-wet hebben voor het niet toereikende deel geen fosfaatrechten krijgen dan is er fosfaatruimte genoeg.

  • willemijn


    En de landbouwgrond word hierdoor weer duurder ....op naar de € 100.000,- euro per ha.

  • veldzicht

    Dat fosfaat plafond is een zelf verzonnen gedrocht,als je het over alle landbouw
    gronden verdeeld is er niets teveel eerder nog te weinig,het meest achterlijke is nog dat het wordt verbrand terwijl de gewassen er oom schreeuwen,hier
    en nog meer in het buitenland.

  • WJHDKremer


    De melkveesector had naar de suikersector moeten kijken. Daar hadden ze nog iets van kunnen leren. Maar FC wil gewoon goedkoop uitgangsmateriaal. Zorg voor leden bestaat niet.

     

  • v w


    Snap al dat heen en weer gezeur niet over intensief/extensief,kleine/grote boeren,grote/kleine groeiers etc niet. Uiteindelijk kijken we allemaal gewoon wat het best in ons eigen straatje past. Maar volgens mij moet er maar naar 1 kant gewezen worden wat betreft dit (wan)beleid en dat is den Haag en zijn adviseurs. Ten eerste heeft het hele fosfaatplafond niks te maken met het overschot. Het is het totaal aantal koppen beesten(fosfaatproductie). Het aantal grond eronder heeft hier niks mee te maken,al waren we alle extensief dat zaten we over dit plafond.Export uit de verwerking telt niet mee terwijl dit niet op de binnenlandse markt komt.Daarnaast mogen we wel volop fosfaten uit kunstmest aanvoeren terwijl we 'groene' fosfaat over hebben. Je zou zeggen kansen genoeg, maar NEE hoor iemand besluit een plafond in te stellen die in 2014 (in het quotumjaar nog) al wordt overschreden. Dit hadden ze al veel eerder aan kunnen/moeten zien komen in de Haag of moeten zien dat dat plafond niet reeel was waar voor ze tekende.

  • v w


    Wij melkveehouders zijn 10 jaar lang lekker gemaakt met afschaffing waren wij alle op hebben geanticipeerd,geinvesteerd en ons eigen plannen voor hebben gemaakt, en vaak gewoon volgens de regels/wetten. Maar aangezien onze investering niet in een paar jaar terug zijn verdient en vele hierdoor zwaarder zijn gefinancieerd is het niet reeel om 3 maanden na afschaffing alles weer leuk over een andere boeg te gooien en ons weer te belemmeren met een quota. Ben zeer benieuwd naar de knelgevallen regeling maar die gaat geen soelaas bieden want het zijn er veel te veel. Wordt gewoon tijd dat er wordt gezegd richting brussel tot hier en niet verder.

  • alco1

    Griekenland kan honderden miljarden verkwisten en ons Nederlands departement durf nog geen vinger op te steken in Brussel.

  • bb40

    Bedenk eens wat een waarde de rabobank aan onderpand er bij krijgt.
    Er waren grote bedrijven bij die knap zwaar zaten, die krijgen in een keer een post, immateriële activa, erbij die als reddingsvest kan functioneren als de rente stijgt en de grondprijzen zakken. 
    De

  • DJ-D

    Frans Timmermans zou toch wat gaan doen aan onzinnige regelgeving in Brussel? Dacht dat dit wel een mooi project is. 

  • Peerke1


    Hoezo te veel fosfaat? We hebben eerder te weinig. Hoeveel meer fosfaat als dat we in B.V. Holland hebben , des te meer we kunnen exporteren. Bovendien brengt export werk en money in de B.V. Holland.

Laad alle reacties (13)

Of registreer je om te kunnen reageren.